handdator

Visa fullständig version : Bästa släktforskningsprogram?



npslhansen
2011-10-11, 19:00
Jag har nyss börjat släktforska och samlat in uppgifter från min mors svenska släkt och min fars tyska/danska släkt några generationer tillbaka.
Känner att det nu är dags att få struktur på alla personer och släktband med ett släktforskningsprogram.
Frågan är vilket, det finns ju så mycket.
Vore mycket tacksam för råd från er därute som har erfarenhet.
Finns det något
"Bästa betalprogram"
resp.
"Bästa gratisprogram"
eller är min fråga för enkelt ställd?

Phryxe
2011-10-11, 19:40
I mycket en smaksak vad man tycker är bäst. Om vi talar Windows och som passar svenska förhållanden är de tre vanligaste programmen Disgen, Holger och MinSläkt. Jag använder Disgen för stabiliteten (knutet till DIS), hanteringen av källor, svenska orter, datumberäkning etc. Många väljer MinSläkt för gränssnittet och webb-exporten*. Holger var det länge sedan jag använde ... Det finns demo-versioner av alla tre. Pröva själv.

* Varning dock om du ska exportera till GEDCOM från MinSläkt för import till dynamiska sajter som TNG och FTPHP. Person-id är ej statiska.

Gratisprogram. Känner inte till så många som är något att ha och det finns inte så mycket att välja på. Gramps (utvecklat för Linux), men finns för Windows. Gramps känns aningen klumpigt och begränsat. Har testat ScionPC, men övergav det också efter ett tag.

m01222
2011-10-13, 13:55
Hejsan Peter!

Frågan är inte helt enkel. Den är i sin art faktiskt litet omöjlig.
Som så riktigt C-G Magnusson påpekar, så är det en bedömningsfråga/smaksak.
När du väl kommit igång med det program du valt kommer du att finna funktioner och
möjligheter som du inte förväntat dig. En del klart positiva men också en del som du tycker saknas.
Själv har jag använd Disgen sedan tidigt 90-tal. Mitt val då hade troligen blivit detsamma idag.
Utöver Disgen använder jag det amerikanska Family Tree Maker för vissa utskrfter (ej registrering) och
tyska Ahnenblatt vid utbyte med en polsk forskare, som inte känner sig säker på Gedcom-formatet.
Sedan finns det också program som man använder via Internet och som man alltså inte har i sin egen
dator. Då ligger materialet på ex. Anchestrys server. De programmen känns ofta något begränsade.
Här en länk (http://slaktforskarbloggen.geneanet.org/index.php/post/2011/03/Vilket-slaktforskningsprogram-anvander-du-Januari-2011.html) till GenNet där man redovisar vilka program som deras användare kör med.
Lycka till!
/Lennart

http://slaktforskarbloggen.geneanet.org/index.php/post/2011/03/Vilket-slaktforskningsprogram-anvander-du-Januari-2011.html

npslhansen
2011-10-16, 13:10
Tack för svar! Jag har dock några undringar....
Min släkt kommer både från Sverige, Danmark (södra) och Tyskland (norra) och jag använder PC med Windows 7. Framöver tänker jag publicera min släktforskning, ex. vis egen hemsida.

1. Är Disgen ett lämpligt program att använda då, med tanke på min släkt kommer från olika länder och att Disgen verkar vara mer inriktat på Sverige?

2. Om man framöver vill byta till ett annat program som man tycker bättre om, så har jag förstått att man använder ett s.k. GEDCOM format för att överföra all data till det nya programmet.
I Wikipedia står att:
"GEDCOM är ett format för utbyte av data mellan olika genealogi-system. Ordet är en förkortning av det engelska begreppet GEnealogical Data COMmunication. Formatet utvecklades av Jesu Kristi kyrka av sista dagars heliga. Formatet har blivit en de facto-standard och stöds idag av i princip alla släktforskningsprogram."
I sista meningen står att "i princip alla program" stöder GEDCOM-formatet.
Vilka släktforskningsprogram stöder INTE GEDCOM?

m01222
2011-10-16, 18:17
Hej igen Peter!
1. Ja. Det finns inga begränsningar om man har anor från andra länder. Själv har jag registrerat
bl a från Danmark, Finland, Tyskland, Polen, USA m fl. Enda skillnaden är, att av förståeliga skäl,
endast de svenska socknarna är förladdade i programmet. Motsvarande för ex. England, Tyskland
eller andra länder är inte förladdade utan där får registrera dem själv. Dock bara en gång - sedan
kan de "återanvändas". En annan klar finess är att du kan göra utskrifter med olika språk på
ledtexter (Ex född, vigd, död). Dock översätter det inte innehållet i notiserna.

2. Disgen exporterar i GEDCOM-format, som sedan kan importeras till andra program.
Jag har hittills inte hittat något program, som inte kan importera GEDCOM-filer.

3. Det finns färdiga mallar i Disgen för att producera hemsidor. Ett par knapptryck, så är saken klar.
Mallar kan också ändras efter egna önskemål. Botanisera gärna i artiklarna på den här sidan (http://www.dis.se/sv/verktyg/disgen/om-disgen/artikelserie.html)
så förstår du hur mångsidigt Disgen är.
/Lennart

npslhansen
2011-10-18, 08:50
Hej!
Stort tack till Lennart & C-G för era råd! // Peter

Sigborg
2012-01-28, 23:44
Jag använde en PC fram till sommaren 2010 då en köpimpuls blev en Mac. (Macbook OS X, version 10.6.8 med 2GB) Jag "prenumerar" på Support och har hitintills klarat av allt som jag ställts inför. Ringer supporten och får hjälp. Jag är jättenöjd med mitt köp. MEN före jul tog jag fram mitt släktforskningsmaterial från 2004.

Då blev jag påmind om att DISGEN inte går att köra i Mac utan att köpa en tillsats(parallell el dyl) så att den kan läsa Windows, plus att jag måste installera Windows i Macen.

Nu står jag inför följande frågeställningar
1. Skall jag fortsätta släktforska i en PC och ha den till "bara" släktforskning?
2. Skall jag köpa ett emulatorprogram (parallel el dyl)och fortsätta i Macen?
3. Skall jag byta till Macs släktforskarprogram Reunion?
4. Skall jag byta till GRAMPS som går på båda (och är gratis)

En dag vet jag säkert, men fram till dess...!
Har någon erfarenhet av GRAMPS? Jag har erfarenhet av DISGEN och trivs bra med det, men också nyfiken på annat. Kom gärna med synpunkter.

Hälsningar
Inga

m04859
2012-10-15, 12:21
Hej Inga !
Min gode Sven Lövfors har per telefon diskuterat dessa frågor med Dig, och eftersom han kände till att jag har MacBook Pro, OS X6.8 och erfarenhet av Mac, Parallells, Reunion, MacStamträd, Disgen och och dessutom, är Mac- o Reunionfadder i DIS, gärna kunde framföra mina synpunkter.

Min rekommendation är i första hand Reunion som jag använt i mer än 15 år, alternativet är Disgen med Parallells, som jag nu har två års erfarenhet av. Det är ungefär samma kostnaden för de två alternativen. GRAPS har jag ingen erfarenhet av.
Bästa Hälsningar
Helge

tommypeters
2012-10-25, 10:15
"Det finns inget program som inte kan exportera till GEDCOM" stämmer nog. Å andra sidan finns det hittills ingen kombination av två program jag testat export-->import på utan att någon information förvanskas eller försvinner. Vanligt är t.ex. att ordningen på giftermål/barnafödslar ändras (på barn där man inte har födelseår), detta för att det inte är specat någon ordning för hur det ska sparas i en GEDCOM. Värre fel är att man ibland "tappar kontakten" mellan källciteringar och "pekaren" till dem, dvs tar jag upp en person ser jag att den har ett källcitat, citatet finns också i systemet - men jag kan inte via personen komma åt citatet och ändra det. (det löstes dock med lite bearbetning av GEDCOM-filen).

MyHeritage tycker jag fungerar hyfsat för att vara gratisprogram, som utskriftsalternativ kan man skapa en PDF med klickbara länkar så man snabbt kan hoppa runt i den. Tar man med alla tillval blev min rapport en bit över 1000 sidor...

Just nu kör jag Family Tree Maker för att släktingar då lätt kan kolla på familjeträdet på Ancestry på nätet, kostnaden för programmet inklusive 6 månaders världsabbonemang på Ancestry/"Genline" var inte högre än för bara abbonemanget. Å andra sidan är ju Genline rätt värdelöst i jämförelse med Arkiv Digital.