handdator

Visa fullständig version : En tredje färg i Disgen



Mogenealogen
2011-10-21, 11:01
Har använt Disgen i många år och är mycket nöjd med programmet.
Jag använder, som alla andra, en färg för "vald ruta" och en annan färg för "ej vald ruta".

Men, när jag surfar omkring bland alla tusentals inmatade personer skulle jag önska en tredje färg.
Jag skulle önska att den kunde kopplas till en valfri flagga, i mitt fall skulle jag ha flaggan för mina anor. Då kunde jag snabbt och enkelt se när mina anor dyker upp på skärmen i andra söksammanhang.

/Lars

Christer
2011-10-21, 14:46
Vi har en diskuterat att skapa en flagga precis som du säger men använda oss av en markering liknande markering som fyrkant, cirkel etc som används för person i söklista och tavla. Men vi har täntk oss att öra den mer generell, så att du skapar en antavla/stamtavla som sedan syns tills du tar bort markeringen eller byter ut den. Men du har rätt, en tredje färg skulle kunna var ett möjlig lösning.

Jag har också funderat över att använda standardflaggor för slutforskat och lite andra väl valda status och sen kunna välja vilka 0-2 status som ska visas med symboler på samma sätt som fyrkanten.

Mogenealogen
2011-10-22, 07:35
Tack för svar.
Jag tycker förstås att det, i alla fall för min del, inte är tillräckligt med bara en liten färgklick i ena hörnet eller dylikt. När man letar efter annat på skärmen skapar den inte tillräcklig uppmärksamhet. Helst bör hela bakgrunden vara i en annan färg som man då har valt. Att kunna välja en "tredje färg" vore alltså perfekt.

Lasse
2011-10-22, 21:04
Jag vill bara tillägga att jag håller med "Mogenealogen" om det här med färger.

Karl-Edvard Th
2011-10-29, 13:30
Hej Lars,

Jag håller med dej att det är svårt att veta vilka personer som är min ana bl.a. i en stor barnaskara.

Jag har gjort så att alla mina anor ligger i en egen flock min hustrus anor i en annan flock. Om man sedan utökar det till att ha fars släkt i en flock och mors i en annan flock så ser man lätt på flocknumret vad det är för person.

Anja
2011-10-29, 15:51
Jag börjar nästan alltid med att skapa en antavla utifrån mig själv, på så sätt fungerar befintlig funktion med den lilla färgade rutan för ”personer i Antavlor” utmärkt för att se vilka som är anor när man hoppar runt i familjeöversikten.
Men det vore naturligtvis trevligt om det går att göra tydligare samt att det syntes även i söklistor, stamtavlor och antavlor.

Christer
2011-10-29, 20:46
Jag har noterat det som ett bra förslag och kommer att ta med det i någon form i kommande prioriterade förbättringar.