handdator

Visa fullständig version : Fler bilder i ortsbeskrivningen?



Lasse
2011-10-23, 00:00
Hej!
Jag undrar hur man får med fler bilder i ortsbeskrivningen i Disgens ortfunktion, om det går? :confused:

Karl-Edvard Th
2011-10-29, 12:22
Hej Lasse,

Tyvärr så har man bara möjligheten att lägga in en bild och den hanteras som porträtt, läggs före namnet.

Det är en bra tanke Du för fram, det skulle allt vara trevligt att kunna lägga in bilder i ortsbeskrivningen tillsammans med texten.

Är det fler som tycker så??

kallstrand
2014-01-29, 16:49
Fler bilder i ortsbeskrivningen. Absolut, alla utökade funktioner är ju av godo!

RolfEriksson
2014-01-30, 11:49
Det är inte helt omöjligt att lägga in flera bilder i ortsbeskrivningen men man får laborera lite med sitt bildbehandlingsprogram. DIS-Filbyter (Tor-Leif Björklund) tog fram funktionen i ett gratisprogram som heter XnView där man kunde lägga ihop bilderna och sedan lägga dem i DgPic och hämta dem till utskriften.

Karl-Edvard Th
2014-01-30, 16:54
Frågan var om man kan lägga in flera bilder i Disgen´s ortsbeskrivning och det kan man inte. Det är ju en fråga om vilken klass Disgen håller, det är givet att man kan laborera med andra program och skapa en bild som innehåller flera bilder.
Det är samma med mitt förslag att man i Disgen bör kunna lägga in flera porträtt bredvid varandra, ungdomsporträtt (P1), medelålders (P2) och som äldre P3), även här måste man be om hjälp av andra program.

kallstrand
2014-02-01, 11:35
Ja, lite divergerande svar ... Men Rolf Eriksson, Din variant har jag testat. Använder dock Photoshop, men principen blir ju densamma. Förövrigt tycker man att det kunde fungera direkt i vårt program DISGEN. Utrymmeskrävande annars när bilderna staplas på rad. Nu pratar jag inte bara om ortsbeskrivningen.
¨