handdator

Visa fullständig version : Använda ortdatabasen som grund för källstrukturen.



PatrickJohnson
2011-11-10, 13:20
Jag har en fundering på om det skulle gå att använda ortdatabasen som grund för källstrukturen. Jag tror att det skulle kunna förenkla byggandet av en källstruktur. Precis som man lägger till gårdar, byar m.m. i ortdatabasen, skulle man kunna fylla på med källor under respektive församling.

Om man förenklar källhanteringen skulle man kanske höja användandet av källhänvisning och på så sätt höja kvaliteten på forskningen.

Christer
2011-11-10, 15:51
Om man bara håller sig till diskussionen om den typen av källor, så är Arkiv Digitals lösning tillräcklig tycker jag. Lägg allt i en stor låda och skapa bra sökmöjligheter. Eller finns andra förslag?

Phryxe
2011-11-10, 15:52
Njae, källorna bör ordnas efter arkivbildare. Pertinensprincipen övergavs för länge sedan till förmån för proveniensprincipen.

Christer
2011-11-10, 22:34
Pertinensprincipen eller proveniensprincipen behöver vi väl inte bekymra oss om, eller? I NAD ska ju allt detta var välordnat av hela Sveriges samlade arkivexpertis. I vårt fall är vi ute efter att hitta och använda källhänvisningen. Måste vi alltid försöka ha en inre struktur på allt? :-) Därifrån kommer min idé om bra sökmöjligheter.

Men visst är arkivbildaren viktig, det visade om inte annat Michael Lundholm föredag under temat "Källhänvisningar i släktforskningen".

Karl-Edvard Th
2011-11-11, 15:23
Jag håller med Patrick att det vore bra med en hjälp att bygga upp en källstruktur, så varför inte starta där med samma struktur som i ortsdatabasen.
Sedan kommer nästa steg att presentera källorna. Det är kanske inte intressant att skriva ut källan i texten men där skall alltid finnas en möjlighet att referera till ett källregister eller till källan som en fotnot.

31581
2012-05-27, 17:52
Detta har jag föreslagit tidigare. Själv har jag byggt källa på samma sätt som ortsdtabasen men hoppat över kommun. Församlingarna kommer direkt under län. Under församling har jag grupp för födelsebok, församlingsbok, vigda, döda osv. och därunder grupp för respektive bok Näsinge c:1....C:2 o.s.v. och därunder källa med exakt angivelse plus sida eller uppslag. CITAT har jag inte hittat i mitt program??