handdator

Visa fullständig version : Foster/Adoptivföräldrar och Foster/Adoptivbarn i Disgen



agustafsson
2011-12-25, 13:43
Hej,
är stöd för foster och adoptivföräldrar samt foster och adoptivbarn planerad för en framtida version av Disgen? Flera av de andra programmen på marknaden har nu denna funktion.

Då det knappast borde finnas någon som inte i sin släkt har några sådana förhållanden borde funktionen vara mycket intressant och användbar för många användare. Många har dessutom nära känslomässiga band till dessa, och upplever dem som en naturlig del av sin släkt, även om de inte är det i genetisk mening. Att då vilja bedriva forskning på dessa släkter, och på något sätt kunna knyta dem till den genetiska släkten känns naturligt.

Idag använder jag flaggfunktionen för adoptiv- och fosterband, inte speciellt praktiskt då banden i egentlig mening aldrig framgår, och de t.ex. aldrig kommer med i någon utskrift.

Självfallet måste en sådan funktion kunna hantera:
- Både biologiska och adoptivföräldrar samtidigt
- Möjlighet att ange vilken typ av band det rör sig om
- Möjlighet att stänga av och på denna funktion vid utskrifter etc (det finns säkert dem som bara vill ha genetiska band med, och då ska det gå att göra också).

Mvh,
André G

Zedo
2013-08-06, 13:56
Jag har flera adoptivbarn i min databas och önskar en lätt function som anger ett dylikt förhållande.
Det finns inte i Disgen 8.2d vad jag kan se.
Att ange ett dylikt barn dubbelt går inte då alla efterkommande måste också anges på två ställen.

De biologiska förädrarna bör komma i första hand, men jag har gjort det motsatta och anger de
biologiska föräldrarna i en notis. Det hela är messy.

Jag hoppas att Disgen kommer med en lösning snart. Denna fråga har varit aktuell i många år nu. Om man bygger om databasen till att tillåta flera förbindelser till ett barn, kan man även ha ett barns vänner förbundna. Jag har ett exempel där en flicka arbetade som piga i en familj sedan hon var barn och blev ett med familjen.

Jag hoppas att utvecklingfolket allvarligt granskar detta.

Hälsningar

Inge

Christer
2013-08-06, 22:59
Zedo, vi överväger att införa olika typer av barn- och föräldrarelationer. De andra förbindelserna kan det kanske komma att finnas andra sätt att hantera.