handdator

Visa fullständig version : Porträtt och andra bilder i utskrift



Svante
2012-01-26, 14:34
När jag lägger in porträtt och andra bilder så brukar jag bestämma att exempelvis porträtthöjden skall var 45. Tycker det är lagom storlek i utskrifter. Detta fungerar bra vid utskrift till skrivare eller pdf. Vill man däremot göra en rtf-fil så ser det också normalt ut tills man uppdaterar filen med namn- och ortsregister. Då visar bilderna sig i bildfilens fulla storlek. Har man då en bild som kanske är 800 pixlar hög så blir det ju nästan en helsida med bara porträttbilden och försöker man fixa till det genom att dra ihop bilderna i efterhand så så stämmer inte sidangivelserna.

Svante

Anders Larsson
2012-03-19, 17:46
Hej Svante,

Här får du tänka på att du nyttjar två program, Disgen och Word (som mig veterligt är det enda program som kan hantera de i RTF filen bifogade indexposterna som ligger till underlag för registren). När du ställer in höjden så är det Disgen som bestämmer i utskriften och bilden blir då så stor som du sagt. När du skickar över data till RTF och öppnar den i Word så är det en länk till bilden som används och den blir då i det format som den är i original.

Finessen med Word är att du kan uppdatera registret igen (och igen) efter att du justerat bilderna som du vill ha dem. Tryck Ctrl-A och F9 igen så uppdateras registret och även sidhänvisningarna (mellan personer) med de rätta sidnumren. Med andra ord så är detta alltid den absolut sista uppdatering du gör innan du sparar och skriver ut dokumentet.

Av egen erfarenhet vet jag att Word inte fungerat alls för rtf med bilder i en eller ett par versioner, men i Word 2010 fungerar det nu igen.

Lycka till,
Anders

Svante
2012-03-19, 20:07
Tack Anders !

Nu har jag testat. Visste inte att det gick att göra förnyad uppdatering av registret.

Svante