handdator

Visa fullständig version : Vallonsläkt



Lismari
2012-01-27, 08:51
Jag har som så många andra fått höra att vi härstammar från vallonsläkt.

Min far, hans syskon och min farfar har alltid sagt att vi gör detta och jag skulle vilja se om jag kan finna någon sanning.

Jag har försökt att leta men inte kunnat hitta rätt och frågan finns kvar, kanske ni kan hjälpa mig vidare.

Jag har hittat så här långt i kyrkoboken och en del i Anakiv - Smeder och Smedskivan

På bild 76 av 109 finns följande: Vigsel mellan Johan Bomark och Barbro Jönsdotter i Tysslinge den 26 juni 1726.

Län: Örebro
Församling: Tysslinge
Typ av register: Vigsel
Årtalsintervall: 1703-1722, 1726-1737
Gid: 191.57.28100
Volym: C:1
Förtecknings-/Fichenummer:MN-1240
Sidnummer: 0

De fick 2 barn Abrahamn Bomark född ca 1724 i Hidinge och Anna Stina född ?.

Abrahamn gifte sig 1755-11-16 i Linde lfs med Greta Kristina Opp

Därefter finns Bomark släkten upptagna i Wedevåg fram till ca slutat av 1700 början av 1800 då de började flytta på sig några hamnade i Småland, Killeberg.

Har ni något tips om hur jag kan leta vidare?

Har läst att det kom väldigt många Valloner till Hidinge under 1600-talet. Kan det vara så att Johan Bomark fanns med dem?

Har också läst artikel från Wedevåg där man tar upp Bomark som ett tyskklingande namn och bland tyska smeder, så kanske kom Han från Tyskland istället.

Det kanske är så att de som skrev artikeln antar att de kom från Tyskland.

Skulle vara intressant om jag hade kunnat hitta något bevis eller om jag ska gå på sägen från släkten.

Tacksam för svar


Lismari Bomark

9309
2012-01-27, 10:38
Hej Lismari
Du hänger upp dig på Bomark.
Har du kollat alla andra anor bakåt så långt som till tidigt 1700 tal?
Själv kommer jag från vallonsläkten Bonnevier som är den släkt som har flest ättlingar i Sverige. Men under mina år jag forskat hittar jag flera ingångar till andra smedsläkter.
I vår familj gick också en muntlig sägen och den stämde. Men jag behövde inte gå så långt förrän jag träffade på namnet Bonnevier. Min pappas morfars mormor hette det innan hon gifte sig. Jag har själv pratat med min gamlemorfar som var född 1885 och blev 96 år. Han berättade att hans mormor "som var kolsvart" (lite överdrivet kanske men mörkhårig och brunögd) berättade för honom att han inte skulle glömma att de var valloner.
Så det kan kanske stämma för dig med. Och det är ju väldigt spännande att leta, eller hur?
Den siste som blev mörkhårig och brunögd var min pappa. Jag och mina barn är blåögda. Tillslut tog utblandningen över det vallonska draget med mörkt hår och bruna ögon ;-)

Slutligen.... försök hitta Johan Bomarks födelse innan du provar någon annan gren bakåt.

Lycka till // Ove

Lismari
2012-01-30, 08:31
Hej Ove,
Tack för ditt svar, jag har inte tänkt på det sättet.

Jag har försökt att hitta så långt tillbaka som jag kan och i husförhören hittar jag inget, kan ha missat eftersom det är svårt att tyda texten. Det sista jag har hittat på Johan Bomark är vigseln. Jag håller på att kontrollera Abraham Bomark deras son som gifte sig med Greta Kristina Opp.

Hon är född i Wedevåg 9 jan 1735 och hennes föddelse har jag hittat. Hennes föräldrar var David opp och honom har jag inte hittat var han är född. David Opp var gift med Chatarina Johansdotter Cane och hon är född 9 mars 1715 i Lindesbergs lsf, Örebro. Hennes föräldrar är Johan Cane och Maria Carlsdotter. Det finns 2 till med namnet Cane och det är Casper Cane samt Petter Cane. Förmodlingen är de bröder till Johan Cane.

Men var Cane, Opp och Bomark kommer från början är svårt att hitta. Har du någont mer förslag medan jag letar vidare i namnlistan.

Jag har hittat trådar i Irland, Holland, Belgien avseende efternamnet Cane. Letar vidare och ser om jag kan finna något där.

Ja, jag tycker det är mycket spännande att leta och jag släktforskar i min fars-, mors- och min makes släkt.

Tack för hjälpen

Lismar