Lismari
2012-01-27, 09:51
Jag har som så många andra fått höra att vi härstammar från vallonsläkt.
Min far, hans syskon och min farfar har alltid sagt att vi gör detta och jag skulle vilja se om jag kan finna någon sanning.
Jag har försökt att leta men inte kunnat hitta rätt och frågan finns kvar, kanske ni kan hjälpa mig vidare.
Jag har hittat så här långt i kyrkoboken och en del i Anakiv - Smeder och Smedskivan
På bild 76 av 109 finns följande: Vigsel mellan Johan Bomark och Barbro Jönsdotter i Tysslinge den 26 juni 1726.
Län: Örebro
Församling: Tysslinge
Typ av register: Vigsel
Årtalsintervall: 1703-1722, 1726-1737
Gid: 191.57.28100
Volym: C:1
Förtecknings-/Fichenummer:MN-1240
Sidnummer: 0
De fick 2 barn Abrahamn Bomark född ca 1724 i Hidinge och Anna Stina född ?.
Abrahamn gifte sig 1755-11-16 i Linde lfs med Greta Kristina Opp
Därefter finns Bomark släkten upptagna i Wedevåg fram till ca slutat av 1700 början av 1800 då de började flytta på sig några hamnade i Småland, Killeberg.
Har ni något tips om hur jag kan leta vidare?
Har läst att det kom väldigt många Valloner till Hidinge under 1600-talet. Kan det vara så att Johan Bomark fanns med dem?
Har också läst artikel från Wedevåg där man tar upp Bomark som ett tyskklingande namn och bland tyska smeder, så kanske kom Han från Tyskland istället.
Det kanske är så att de som skrev artikeln antar att de kom från Tyskland.
Skulle vara intressant om jag hade kunnat hitta något bevis eller om jag ska gå på sägen från släkten.
Tacksam för svar
Lismari Bomark
Min far, hans syskon och min farfar har alltid sagt att vi gör detta och jag skulle vilja se om jag kan finna någon sanning.
Jag har försökt att leta men inte kunnat hitta rätt och frågan finns kvar, kanske ni kan hjälpa mig vidare.
Jag har hittat så här långt i kyrkoboken och en del i Anakiv - Smeder och Smedskivan
På bild 76 av 109 finns följande: Vigsel mellan Johan Bomark och Barbro Jönsdotter i Tysslinge den 26 juni 1726.
Län: Örebro
Församling: Tysslinge
Typ av register: Vigsel
Årtalsintervall: 1703-1722, 1726-1737
Gid: 191.57.28100
Volym: C:1
Förtecknings-/Fichenummer:MN-1240
Sidnummer: 0
De fick 2 barn Abrahamn Bomark född ca 1724 i Hidinge och Anna Stina född ?.
Abrahamn gifte sig 1755-11-16 i Linde lfs med Greta Kristina Opp
Därefter finns Bomark släkten upptagna i Wedevåg fram till ca slutat av 1700 början av 1800 då de började flytta på sig några hamnade i Småland, Killeberg.
Har ni något tips om hur jag kan leta vidare?
Har läst att det kom väldigt många Valloner till Hidinge under 1600-talet. Kan det vara så att Johan Bomark fanns med dem?
Har också läst artikel från Wedevåg där man tar upp Bomark som ett tyskklingande namn och bland tyska smeder, så kanske kom Han från Tyskland istället.
Det kanske är så att de som skrev artikeln antar att de kom från Tyskland.
Skulle vara intressant om jag hade kunnat hitta något bevis eller om jag ska gå på sägen från släkten.
Tacksam för svar
Lismari Bomark