handdator

Visa fullständig version : Socknarna faller bort vid import av gedcom till Disgen



Teofil
2012-02-06, 01:23
Hej,

Jag skickade för ett par dagar sedan en fråga till en av disgen-faddrarna, men har inte fått något svar. Jag är lite otålig kanske, men här kommer frågan till en vidare krets:


Här en kopia på vad jag skrev:
-----------------
Av någon anledning kommer inga sockenangivelser med när jag importerar en gedcomfil (som för övrigt liksom tidigare gärna kraschar om jag inte sköter mig [jag har även haft problem med detta, men det hör inte till frågan]

När jag tittar i gedcomfilen så finns taggen PARI med innehåll med, t ex vid födsel, vigsel mm, men i disgen saknas den då personerna importerats, där anges bara PLAC-taggsinnehållet. Är detta en känd bugg? Det har inte hänt förrän på senaste tiden (någon månad eller så - vet inte när det började hända, kan inte riktigt påminna mig när jag fick problem första gången).
------------------
Ska jag ändra något i importinställningarna - finns inte mycket att ändra på tycker jag det verkar som...?

Är importen väldigt darrig till disgen när man har stora gedcom-filer, eller? Jag importerar en fil på för närvarande c:a 370000 personer till en tom flock 0. Det funkar bara ibland, och nu kommer alltså inte socknarna med (dock kommer som sagt innehållet i PLAC-taggen med).

Mvh, Henrik Mosén

Malviken
2012-02-06, 08:25
Jag tycker gott att du har rätt att få svar inom rimlig tid. Det är ju du som är kund och då kan åtminstone mottagaren av ditt brev höra av sig omedelbart. Är det så att det inte finns tid att åtgärda din fråga kan ju faddern meddela att det kommer att åtgärdas snarast möjligt.

Mvh/Sten Magnusson

ollfa
2012-02-06, 10:16
PARI taggen finns inte med i GEDCOM 5.5 standarden, så den viktiga inställningen är att välja Gedcom 4.

MVH

Olle Fåk

Teofil
2012-02-06, 11:33
Hej och tack för svaren.

Jag har ju inte väntat särskilt länge på svar, men tänkte att det kanske är lättare att hitta bra svar här än hos en slumpvist vald fadder.

Ditt inlägg Olle kan ju förklara mina problem - det klingar lite bekant också nu när du skriver det. Det är en gedcomfil genererad i Holger 8 som jag använder (tror dock det kallas gedcom 5.5 fast det finns PARI-tagg men är väl inte standard då - ska kolla hemma). Jag får väl pröva med en gedcomfil med Gedcom 4 istället, för det går väl inte att importera en 5.5-fil som 4? Jag ska testa lite hemma. Jag kan återkomma med förhoppningsvis positivt resultat.

Mvh, Henrik

DanielBerglund
2012-02-06, 22:52
Stödet för Gedcom 4 i Disgen är inte särskilt underhållet, men det är värt ett försök. Gedcom 4 är ju bara hur gammal som helst, så i nästa större version av Disgen försvinner det nog.