handdator

Visa fullständig version : DIS på Facebook och Twitter?



14967
2010-10-24, 11:21
Finns det några planer på att starta upp officiell Facebook-sida (http://sv-se.facebook.com/pages/create.php) och Twitter (http://twitter.com/)för DIS?

Jag tycker det borde vara naturligt att DIS finns med och representeras även på dessa sociala nätverk. I första hand för alla befintliga medlemmar, men också för att attrahera nya.

Mvh Niklas Lindberg

DanielBerglund
2010-10-24, 12:48
Ja, men vi ska ha någon som sköter det också, så det inte blir en helrutten och övergiven DIS-sida. Det vore sämre än inget. Jag håller på att dra i "någon"-frågan.

AlfChr
2010-10-25, 10:02
I DIS-Norge er det lederen som har jobben :-) (Regner med at du har lagt inn den og de andre DIS lokallag inn som venn :-)

DanielBerglund
2010-10-25, 21:31
Ordförandens första plikt är väl att hitta någon annan som vill göra jobbet, så att han/hon (=jag) inte blir en flaskhals.. Det hänger ju delvis ihop med att se till att det kommer fram nyheter att lägga på hemsidan och liknande.

AlfChr
2010-10-25, 22:33
Jo, det er så, men leder er den som har oversikten over alt som skjer :-)
(Tar andre jobben må fortsatt leder gi opplysninger som er aktuelle)

Tony
2011-09-25, 22:22
En facebooks "Gilla" knappen grejen ska inte underskattas. Bra billig reklam ... finns många människor som står i startgroparna för att släktforska .. med en liten puff i rätt riktning så ..

Mycket har satsats på disgen, programvaran ... disbyt och dispos ... en snygg hemsida, ett seriöst forum ... lättåtkomligheten till kyrkböckerna via internet...

Dags att marknadsföra och sälja !!!

Phryxe
2011-09-26, 07:44
I stort sett är det väl samma nyheter som ligger på hemsidan som hamnar på Twitter och Fejan, och dessutom länkar man väl dit så slipper man skriva samma sak två-tre ggr!? Twitter har ju begränsningar i antalet ord så där är det väl tvunget med länkar. Håller med Alf om att det blir svårt för någon som inte sitter högre upp i hierarkien att se vilka nyheter som finns och om de är lämpliga att gå ut med. Hur ofta behöver man uppdatera en Facebook-sida? En gång i veckan? Plus att man måste ha koll på kommentarerna. Jag har inget FB-konto själv så jag vet inte riktigt hur det funkar, men kanske fler kan dela på ansvaret!?

DanielBerglund
2011-09-29, 22:47
Vi skulle behöva någon som hjälper till med de här sakerna, ja. Vad gäller att hitta nyheter tror jag inte att det finns någon som ensam har överblick utan det handlar mer att agera som journalist och dra i eller puffa på de personer som kanske har idéer om vad som kan vara en "nyhet" från DIS. Själv har jag givetvis en viss inblick i vad som händer eller vad som borde hända men jag vet sannerligen inte allt, och dessutom kan det lätt hända att jag blir lite hemmablind så att jag inte tänker på att något är nytt och värt att informera om. Därför är det nog bra med en person som sitter lite utanför och försöker driva fram nyheterna.

För mig är det lite oklart vad vi ska "göra på Facebook" men det är väl ett minimum att posta samma nyheter och liknande där som vi postar på hemsidan. Blir det med tiden så att aktiviteten på Facebook blir större än vad den är här på forumet får vi väl överväga att flytta tonvikten till Facebook då, men det tar nog ett tag.. Egentligen handlar det om vilka kanaler medlemmar och ännu icke medlemmar vill använda för att kommunicera med oss. Vill tillräckligt många använda FB i första hand så är det så och då får vi rätta oss efter det. Men där är vi knappast idag.

Twitter känns inte så viktigt för oss i dagsläget.

Gilla-knappar går väl att åstadkomma men det stod i tidningen idag att dessa är facebooks ondskefulla sätt att hålla reda på vilka websidor man besöker även om man loggat ut från fb. Datasäkerhet är inte så enkelt alla gånger...

Tony
2011-09-30, 22:39
Själv tänkte jag mig inte att flytta nått till Facebook, mer att visa upp att Dis finns till. Hänvisningar till hemsida eller via länkar. Naturligtvis ska Dis hemsida funka som vanligt, men iom att så många är på FB så är det väl naturligt att göra lite reklam för Dis där?. En Facebook sida som hänvisar till Dis hemsida, kanske inget märkvärdigare än så ???

DanielBerglund
2011-09-30, 23:56
Det finns faktiskt en sådan sida men jag tycker nog att om vi har en facebooksida ska vi hålla den lite levande, för det värsta som finns är websidor som inte underhålls...

Anja
2011-10-01, 00:40
Var finns sidan? Dvs vad söker man på?

Malviken
2012-06-13, 02:23
Det finns faktiskt en sådan sida men jag tycker nog att om vi har en facebooksida ska vi hålla den lite levande, för det värsta som finns är websidor som inte underhålls...

Ovanstående inlägg tycker jag var intressant. Jag antar att du menar att underhåll också innebär att webbplatsen ska innehålla korrekt och aktuell information. Ett exempel på webbplatser som inte underhålls och på flera avdelningar har inaktuell information är ju Sveriges Släktforskarförbunds Rötter med underavdelningar. Se t.ex. på de kontaktuppgifter som finns. Se t.ex. på Forskarkatalogen som innehåller felaktig information på startsidan.

Malviken
2012-07-04, 06:24
F.ö. anser jag att information om nyheter m.m. i första hand bör publiceras på föreningens ordinarie webbplatser utanför Facebook och Tvitter. Det är ju inte alla som besöker dessa webbplatser och då är det knappast rimligt att i första hand publicera nyheter där.

AlfChr
2012-07-04, 12:31
Sten, kan jo være enig i det.
Men, på den andre siden, å publisere slikt OGSÅ på Facebook medfører at ikke-medlemmer får informasjon, og kanskje blir interessert i både slektsforsking og iå bli medlem.

Ser av prat med kolleger på jobb at de fleste er interesserte i slektsgransking, men vet ikke om at det finnes foreninger for slikt hvor de kan både få tips og komme i kontakt med andre slektsforskere som både kan gi tips om hvordan løse et problem, men kanskje til og med har mer eller mindre deler av slekta i egen database, nooe man finner ut av ved selv å bidra med data til DISBYT (og om du mistenker at noe av slekta utvandret til Norge, til DIStreff som alle Föreningen DIS sine medlemmer kan sende data til, fortrinnsvis som Gedcom-fil (hvorfor finner man kanskje ut når man mottar resultatene :-) ) )

Malviken
2013-10-24, 05:50
Detta kommer väl lite sent men min erfarenhet av Facbook är bl.a. att det inte är alldeles självklart att ens en medlem har möjlighet att dela med sig av en upplysning till andra.

Det beror helt och hållet på om sidägaren väljer att ge besökaren möjlighet att gilla ett inlägg eller kommentar, kunna skriva ett inlägg eller kommentar samt som sagt läsa samtliga inlägg och kommentarer.

Nu har ju också Facebook s.k. gemenskapsregler som lätt kan missbrukas t.ex. av en företrädare för en organisation.