handdator

Visa fullständig version : Rob Lindahl eller Arvid Lindahl som emigrerte til Argentina



Einar Munthe-Kaas
2012-02-16, 09:35
Hei
En av de norske slektene Lindahl har fått en henvendelse fra Lucas Lindahl i Argentina, som søker etter sin farfar Rob Lindahl fra Sverige. (Robert/Robin e.l. er jo en mulighet.) I følge et argentinsk innreisesertifikat kom Rob Lindahl åtte år gammel til Buenos Aires fra Sverige via Hamburg med båten Cap Vilano 11. september 1907.
Lucas skriver med henvisning til sertifikatet:
"Basically it says that his name was Rob Lindahl, that he was Swedish, arriving from Hamburgo to Buenos Aires on september 11, 1907 on the Cap. Vilano ship. He was 8 years old.
C.E.M.L.A. is the Latin American Center of Migrations.
This is all I know from him. Does anyone else have any info regarding Rob Lindahl?
Thanks!"

Jeg har konstatert at det ikke fantes noen Rob (Robert/Robin e.l) Lindahl/Lindal i Norge i folketellingen 1900.

Det eneste spor jeg har funnet vedr. Lindahl i Argentina fra den tiden, er i en pdf (http://www.sueciaenargentina.com.ar/svensk/pdf/foreningen.pdf) der det nevnes en "Arvid Lindahl - köpman, representant för olika svenska firmor", som deltok i å stifte en svensk forening i Argentina. Kanskje dette var faren?

Jeg fant en gårrdsdreng Jonas Arvid Lindal som emigrerte fra Sverige i 1906 via Trondheim, men her står reisemålet som Minnesota, så det er trolig ikke samme person. I databasen "Emigranter fra Trondheim 1867-1930" (http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=11&filnamn=EMITROND&medbilete=&sokpostnr=41#a0) er det mange andre Lindahl fra Sverige, men ingen som ser ut til å stemme. Reisen ut fra Sverige kan imidlertid ha skjedd på andre måter.

Dersom noen har opplysninger om denne Rob Lindahl eller kan undersøke om det finnes mulige spor i svenske emigrantarkiver, er jeg takknemlig (på vegne av Lucas). Jeg har kontakt med ham på Facebook.

m01222
2012-02-18, 16:54
Hejsan!
Jag har samlat litet filer, som kan laddas ner från Mediafire.
Klicka på länken nedan.
http://www.mediafire.com/?xyn2ma9jbhvma
/Lennart

Einar Munthe-Kaas
2012-02-20, 01:31
Hei Lennart.
Hvilken gave! Jeg har lastet ned fra lenkene, samlet informasjonen, oversatt dokumentasjonen med forklaringer, og sendt dette sammen med alle dokumentene til vår venn Lucas Lindahl i Argentina. I kveld har han sett igjennom alt sammen. Lucas er "over seg" av begeistring. Han har bedt meg formidle sin største takknemlighet (tacksamhet) til deg for din hjelpsomhet og det arbeidet du har gjort.

Lucas forteller at han har en gammel far som hele livet har vært i det uvisse om sine svenske aner. (Han heter faktisk Arvid!) Lucas ringte til sin far straks min tilbakemelding var mottatt, og hans far ble meget lykkelig over endelig å få vite dette. Faren, Arvid, hadde håpet at sønnens ettersøkning kanskje kunne lede til at han fikk vite litt mer om sin far, denne "Rob Lindahl" - som altså viste seg å hete Arvid Robert Hjalmar Lindahl. Nå fikk den gamle mann i tillegg vite at hans mor, Lucas farmor - som de trodde het Anna, egentlig het Johanna Hennig. Og ovenpå alt dette fikk de eksemplarer av dåpsprotokollene til Robs foreldre, som viser bostedene og alle fire besteforeldrene til "Rob". Frem fra glemselen - på grunnlag av dokumentene - kom også minnet om at faren "Rob" hadde hatt en søster - tante "Dagmar". De vil nå søke ytterlige informasjon i Argentina, blant annet i denne vennskapsforeningen "Suecia en Argentina", hvor det altså var Robs far vi fant blant de første medlemmene.

Jeg vil takke deg, Lennart, for det solide arbeidet du har utført. Det skapte åpenbart stor glede hos Lindahl i Argentina. Jeg er dessuten glad for å konstatere at det også blant svenske slektsforskere er forståelse for hvor uvurderlig slik hjelp er for utlendinger som ikke selv er i stand til å finne sine røtter.
En forespørsel med lykkelig resultat på svenske DIS forum. På Lucas Lindahls og egne vegne - tusen takk!
Hilsen Einar

m01222
2012-02-20, 01:54
Kul att kunna vara till hjälp. Nu hamnar bollen främst hos Lucas, att söka födelseuppgifter om
Robert och Dagmar. De uppges ju vara födda i Argentina.
Det går att söka längre tillbaka i Sverige och på så sätt få fram nu levande släktingar till
Roberts föräldrar.
Fartyget Cap Vilano har också en dramatisk och intressant historia för den som är sjöfartsintresserad.
Det gick tydligen bra att tanka ner filerna från Mediafire (som är enkelt att använda och gratis).
Tack för rapporten.
/Lennart