handdator

Visa fullständig version : Användningen av detta forum



m19780
2012-02-21, 21:06
Vore det inte bättre om detta forum avsåg endast föreningen DIS, dess verksamhet och produkter, DISGEN, DISBYT, mm och vad därtill hör? Nu finns här ofta en hel del vanliga efterlysningar, ofta av personer från våra grannländer, som uppenbarligen inte känner till Rötters Anbytarforum. Jag saknar alltså en tydlig hänvisning och en länk på forumsidan som hjälper dessa att hitta fram till Anbytarforum. Och svaret på likväl förekommande efterlysningar borde, enligt min mening, endast vara en hänvisning till Anbytarforum.

lelle
2012-02-22, 15:39
Instämmer

//Lennart

m01222
2012-02-23, 17:45
DIS Forum innehåller ju ett antal avdelningar med underrubriker.
På avdelningen Släktforskning finns såväl underrubriken Efterlysningar som Anbytarform.
Den senare rubriken står först och innehåller klara upplysningar om att Anbytarforum är
att föredra vid efterlysningar.
Emellertid känner jag till av egen erfarenhet, att Anbytarforum är ganska belastat. Det är
inte så säkert, att man får något svar på en efterlysning. Därför gör jag - liksom många andra -
försök, att efterlysa på flera forum.
Jag håller med om att DIS Forum naturligtvis har och bör ha sitt fokus på datorns roll och
användning inom släktforskningen.
Å andra sidan anser jag inte, att möjligheten att göra efterlysningar även på DIS Forum skall tas bort.
DIS har ju ett synnerligen bra hjälpmedel i form av DISBYT.
Jag finner det därför naturligt och självklart, att man skall ha möjligheten, att göra efterlysningar även
inom ramen för DIS Forum.
Vänligen/Lennart :)

Malviken
2012-02-26, 09:32
Vore det inte bättre om detta forum avsåg endast föreningen DIS, dess verksamhet och produkter, DISGEN, DISBYT, mm och vad därtill hör? Nu finns här ofta en hel del vanliga efterlysningar, ofta av personer från våra grannländer, som uppenbarligen inte känner till Rötters Anbytarforum. Jag saknar alltså en tydlig hänvisning och en länk på forumsidan som hjälper dessa att hitta fram till Anbytarforum. Och svaret på likväl förekommande efterlysningar borde, enligt min mening, endast vara en hänvisning till Anbytarforum.

Varför skulle Anbytarforum vara en bättre efterlysningsplats än t.ex. Arkivguidens Forum eller DIS Forum? Jag ser inga som helst skäl till varför just det forumet skulle ha monopol på diskussioner om släkt- och personforskning. Ju fler diskussionsfora det finns desto bättre för då kan ju kvaliteteten, både på moderationer, forumregler och därmed diskussioner bli bättre (förhoppningsvis) och ev. godtycke så småningom hamna på soptippen.