handdator

Visa fullständig version : Falköping Ranten



dajptw
2012-03-06, 09:34
Hej!

Undrar hur man bäst skall förfara med Ranten Falköping, när man matar in orter i Disgen. Ranten är ett område kring stationen i Falköping, som tidigare kallades Falköping-Ranten.

I kyrkoböckerna står det ibland t ex gatans namn + Ranten ibland bara gatans namn.

Har förstått av dem som bott där, att att det är viktigt att säga Falköping Ranten och inte bara Falköping.

Är det korrekt att lägga Ranten som ny nästa nivå på Falköping och därefter gatans namn som ny nästa nivå?

Tacksam att få synpunkter och tips på detta lilla problem.

Vänliga hälsningar
Ann-Charlotte Lindberg
Lund

Christer
2012-03-06, 12:04
En koll i Wikipedia visar att Falköping hade två stationer: "Ett tag fanns det två järnvägsstationer i Falköping, nuvarande station i Ranten och en station närmare centrum som först kallades Falköping Stad. Efter 1931 bytte den namn till Falköpings Södra och samtidigt bytte stationen vid Ranten namn till Falköping Central." Ranten var en gård innan området fick stadsbebyggelse.

Om du vill visa att gatan ligger på gården Ranten i staden Falköping så kan du göra som du föreslår. Fundera över vad du vill visa med orten och skapa strukturen & orten med utgångspunkt från det. Det finns inget rätt och fel utan valfriheten är stor.

m00707
2012-03-06, 18:22
Sen kan väl diskuteras om Ranten ska läggas i Falköpings stad eller Falköpings land. Själv har jag lagt Ranten under Falköpings lfs och sedan därunder gatnamnen (i mitt fall Smedjegatan 3).

Landsförsamlingen uppgick helt i staden först 1983, medan västra delen av landsförsamlingen (dit väl då Ranten torde höra) uppgick dit redan 1935.

dajptw
2012-03-06, 19:12
Hej!

Falköpings stadsförsamling är angivet på ryggen på pärmarna till kyrkböckerna från 1816 dvs AI:3 till AIIa:8 1920-1923. Ranten och Smedjegatan ingår i dessa böcker.
Vänliga hälsningar
Ann-Charlotte Lindberg

m00707
2012-03-06, 19:39
Javisst har du rätt Ann-Charlotte!
Denna forskning på mina släktingar gjorde jag t.o.m. innan disgen satte datumstämpel på ändringar.
Man kan ju undra hur jag fick Ranten att tillhöra landet.
Kanske för att Rosenberg placerade Ranten där.

"Ranten. Uppblomstrande plats i Falköpings landsförslg, Gudhems hd, Skaraborgs län, vid foten af Mösseberg, der jernvägarne från Stockholm, Göteborg och Jönköping sammanlöpa. (Se Falköping.)"

Har flyttat Ranten till staden i min databas.

dajptw
2012-03-08, 17:37
Hej!
Det var ju bra att vi redde ut Ranten. Du nämnde Smedjegatan. Har Du möjligtvis något med Nordins Mekaniska Verkstad, som låg på Smedjegatan att göra?
Eftermiddagshälsningar
Ann-Charlotte Lindberg

m00707
2012-03-08, 17:42
Nej tyvärr, inget med Nordins Mek att göra.
Min släkting Axel Gunnar Rydén föddes där 1896 på nummer 3 som son till bromsaren Johan Albin Rudin.

dajptw
2012-03-08, 18:00
Hej och tack för det svaret