handdator

Visa fullständig version : Allmänna synpunkter på hemsidan



Rolf Carlsson
2010-10-24, 17:57
Än en gång - bra att hemsidan moderniserats hoppas bara att det finns resurser att övervaka och vidareutveckla. Om det rör sig om pengar kanske ett nummer av Diskulogen (som i och för sig är bra) kan dras in och inbesparingen styras mot hemsidan. Enbart portokostnaden ger ju en del resurser.

Det skulle vara intressant med "allmän sida" från styrelsen, kanske ett månadsbrev från ordföranden liksom fortlöpande ínformation om pågående och kommande projekt.

Tidigare såg jag en fråga om inte inläggen skulle införas "baklänges, dvs det senaste först. Redan har en del ämnen många inlägg och man ser inte genast om det tillkommit något nytt och intressant i ämnet.

Hemsidan är absolut föreningens viktigaste portal mot medlemmarna.

Låt oss tycka till vad vi förväntar oss samt höra från styrelsen vad som kan förverkligas.

DanielBerglund
2010-10-24, 20:52
Tidigare såg jag en fråga om inte inläggen skulle införas "baklänges, dvs det senaste först. Redan har en del ämnen många inlägg och man ser inte genast om det tillkommit något nytt och intressant i ämnet.
Nu ska den här tråden inte handla om teknikaliteter, väl, men visningsordningen kan man ställa in i profilen. Personligen tror jag att kronologisk ordning är bäst men den som vill ha det tvärtom kan ställa in det så.

DanielBerglund
2010-10-25, 23:07
Det skulle vara intressant med "allmän sida" från styrelsen, kanske ett månadsbrev från ordföranden liksom fortlöpande ínformation om pågående och kommande projekt.
Jag brukar tänka mig att den typen av information bäst sprids indirekt, genom att vi får fart på diskussionen här på forumet, snarare än genom särskilda websidor som har en tendens att hamna i förfall. Det gäller också månadsbrev och liknande. Jag tror att om man skriver "rapporter" på ett mer systematiskt sätt så blir det lätt lite examensångest, och ingen vill berätta något för det "är ju inte riktigt färdigt" eller "det är ju bara en idé". Däremot, att prata brevid mun på ett forum eller liknande brukar gå bra.

Å andra sidan blir det förstås oöverskådligare om man gör så. Men jag tror det blir lite mer levande. Vad tror ni andra?

AlfChr
2010-10-26, 09:28
Å andra sidan blir det förstås oöverskådligare om man gör så. Men jag tror det blir lite mer levande. Vad tror ni andra?

For å sitere Ole Brumm, ja takk, begge deler :-)

Med det tenker jeg at nok er det slik at ideene kommer frem ved løse, uformelle diskusjoner på nettforum, men samtidig er det viktig at ting som realiseres eller er rett rundt hjørnet som nye tjenester blir omtalt på en web-side, gjerne som månedlig bulletin, men gjerne oftere hvis det føles naturlig.

Har man ellers masse annet man vil ha utløp for, kan man jo ha en daglig blogg som andre har innført hvor man kommer med dagens tips eller tanker.

Christer
2010-11-10, 09:19
Kan man inte slumpa fram bilden på startsidan så att den växlar från tillfälle till tillfälle mellan t.ex. Disgen, Disbyt, Discount, Disarkiv, Bli medlem. Så har jag gjort med "annonser" för olika ideella organisationer, t.ex. för Disgen 8.2a, på min Joomla-sajt.

AlfChr
2010-11-10, 10:51
På DIStreff-siden hadde vi en vekslende tekst nederst i menyen som fortalte om forskjellige ting om DIStreff.
Den måtte vi fjerne fordi det var masse protester mot vekslende bilder som tydeligvis irriterte mange.

En måte å løse på er evt. at man får et forskjellig bilde hver gang man går inn på siden. Tror ikke noen protesterer mot det.

Men stadig skiftende bilder tar som oftest vekk fokus på budskapet man ellers kanskje vil ha frem, om da ikke de vekslende bildene er budskapet. I såfall må bildet stå så lenge at man har god tid til å lese alt som står der og litt til. (Kan ta tid før assosiasjonene starter og man kan utnytte informasjonen til noe)

:-)

DanielBerglund
2010-11-10, 11:27
Kan man inte slumpa fram bilden på startsidan så att den växlar från tillfälle till tillfälle mellan t.ex. Disgen, Disbyt, Discount, Disarkiv, Bli medlem. Så har jag gjort med "annonser" för olika ideella organisationer, t.ex. för Disgen 8.2a, på min Joomla-sajt.

Det är redan gjort så, men pga caching slår det inte igenom varje gång man hämtar sidan.

Christer Lasson
2010-12-20, 23:22
Vi har fått en mycket snyggare hemsida!!! Visserligen har jag svurit en del eftersom jag vant mig vid den gamla dispositionen, men även gamla hundar lär kunna lära sig sitta.

Niklas Lundin
2011-01-10, 21:20
Kanske skulle en Gilla-knapp för Facebook och Twitter på hemsidan skapa lite gratisreklam och eventuellt nya medlemmar.
Jag skulle klicka på den i alla fall.

DanielBerglund
2011-01-11, 23:36
Det är en bra idé,men jag vill gärna att vi har någon som "tar hand om" facebook och twitter så att vi inte bara har en övergiven sida där. Min egen sida på facebook är ju ganska övergiven så jag är inte rätt person. Nu har jag inte kollat tekniken men en gilla-knapp ska nog helst åtföljas av en levande sida på resp sajt.