handdator

Visa fullständig version : Tips om snicker utdanning i Jämtland i perioden 1790-1805.



dn04251
2012-03-20, 13:09
Heisann!
Jeg er ny på slektsforskning, men prøver å finne foreldrene til en av våre slektninger på svensk side, Lars Persson Heggelund, født i Jämtland ca. 1780. Han flyttet til Mo i Rana, Norge i 1806. Og Han jobbet som snekker, tror han var en Snickarmester eller noe sånt. Så han har mest sannsylig tatt sin utdannelse i Sverige, og muligens i Jämtland.

Er det noen som vet hvordan man ble Snickarmester i Jämtland i perioden 1790-1805? Kunne man ta en slik utdannelse i Jämtland, eller måtte man dra et annet sted?

Finnes det en oversikt over hvem som har tatt slik utdannelse?

Jeg er usikker på hvor jeg skal lete, så jeg håper noen kan vise meg veien videre.

hilsen
Stein

Anders Larsson
2012-05-17, 16:25
Hej Stein,

Det är inte helt lätt att svara på din fråga. Det kan vara ett skäl till att ingen försökt tidigare.

Vid den här tiden så var fortfarande det så kallade skråväsendet i funktion. Jag är ingen expert, men vad jag förstått så var det inte tillåtet att sätta upp en egen verksamhet på landsbygden utan endast i städerna och där krävdes tillstånd av skrået, för att inte konkurrensen skulle bli för svår. För att bli mästare måste man först gå som lärling (gesäll) och gärna också göra en studieresa runt i europa och till sist avlägga ett mästarprov. När det gäller snickare så får man även tänka på att det fanns två sorters snickare, dels finsnickare (som gör möbler och liknande) och grovsnickare eller timmermän (som mest kan jämföras med byggnadssnickare och både kan bygga hus och båtar).

Vad jag vet så finns inte många organiserade skolor utöver universiteten, utan det fungerade genom skråväsendet till slutet av 1800-talet, då detta sakta men säkert dog ut. Jag har dock hört talas om bland annat en skola för Jägmästare och några andra med gamla traditioner, men de är förmodligen få.

Tyvärr så tror jag att det kan vara svårt att veta var han fått sin utbildning. Det finns inget som säger att man måste gå i lära i sin hemtrakt, man kan välja att göra det var som helst i landet. När det gäller möbelsnickare så hade Stockholm högst anseende och detta drog lärlingar från hela landet som efter avlagd examen ibland återvände till sina hemtrakter, men inte alltid. Det är inte helt ovanligt att en lärling på sin "gesällvandring" fastnar någon annanstans och stannar kvar där. Gesällvandringarna var en förvånansvärt väl organiserad verksamhet. Det ingick i skråverksamheten att mästarna var skyldiga att under en begränsad tid ta hand om de gesäller som kom till staden och sökte arbete. Gesällen hade med sig ett gesällbrev som visade vad han hade för erfarenheter och var han tidigare arbetat. Vad jag kan förstå så gällde detta i hela Europa, så en del gesäller blev också mycket beresta och vandrade runt i flera år innan de återvände hem.

Ett tips kan vara att namnet Heggelund (Hägglund) kan kopplas till hans födelseort, det är inte helt ovanligt. Det är ingen garanti, men finns det några orter i Jämtland som innehåller Hägg eller Lund så skulle jag kolla lite extra där.

Finns det inte något snickarskrå i Mo i Rana? Det kan finnas handlingar bevarade där som visar var han kommer ifrån. Det är också möjligt att han lämnat sin flyttningssedel i samband med sin vigsel, den utvisade att han var ledig till äktenskap. I Sverige kan detta ligga som en bilaga till vigselboken om det finns bevarat.

Lycka till,
Anders