Visa fullständig version : Hjälp att läsa/tyda en församling
Har endast hittat Sockerbruksdräng Sven Mårtenssons födelseort på en flytt-notering (Göteborgs Domkyrkoförsamling B:4 (1837-1851) Bild 72 / sid 139) och har ej kunnat tyda vad som står!
Dit jag kommer är ?onhe?? och kan matcha till lämplig socken/ort.
Alla förslag emottages tacksamt!
Calle
Det ser ut som "Forshella" (Forshälla).
Om du använder AD Online får du gärna ta med AID så man slipper söka fram sidan. Kopiera källa med CTRL+C och klistra in med CTRL+V.
Tack för bra förslag, har varit där med eftersom han inte fanns på angivet datum så låste jag mej på "n" som 3:de bokstav. Ska läsa igenom åren runt omkring 1815.....
Hade även tänkt på Torshälla, men tyckte att varken F eller T stämde med hans handstil. Nu är det rätt klart att man kan läsa Forshella, tack igen.
Ska ta med hela källhänvisning i fortsättning.
/C
Fick nytt mod och började att läsa igenom Forshälla och mellan 1812 och 16 finns det bara en Sven som passar, fader Mårten Hell, född 25 1 1816. Med tanke på att han har angett både 1813, 14 och 15 som födelseår så kan det mycket möjligt vara rätt Sven.
Tyvärr så tappar jag honom i som dräng i Grinneröd 1829-33, finns ej i utflyttningslängderna, eller inflyttning i Göteborg..... får jobba vidare.
Tacka igen för tips, Forshälla verkar stämma!
/C