handdator

Visa fullständig version : Hur lägga in länkinformation från AD Online i Disgen



dis21641
2012-04-06, 10:08
Hej

Jag har försökt lägga in en kopierad ren källhänvisning (Ctrl+K) från födelseboken för min svärfar i AD Online till "Källa" i Född-fliken för honom i Disgen 8.2c via Klistra in (Ctrl-V) men jag får det inte att fungera. Hur gör jag?

Jag vet att Ctrl-K fungerar eftersom jag kan klistra in det i ett Word-dokument.

/Håkan

hakanrene
2012-04-07, 15:24
Hej Håkan!

Ctrl-V fungerar utmärkt för mig. Jag har testat i både 8.1e och 8.2c. Vilken version har du av DISGEN?

dis21641
2012-04-07, 22:30
Hej Håkan!

Ctrl-V fungerar utmärkt för mig. Jag har testat i både 8.1e och 8.2c. Vilken version har du av DISGEN?

Jag har 8.2c byggnr 1393

Markören står och blinkar i fältet Källa under fliken Grunddata i fönstret Ändra personnotiser. När jag trycker Ctrl-V händer absolut ingenting. Det måste väl gå att lägga in källhänvisningen i detta fält eller ska jag lägga in källhänvisningen på ett annat sätt. Det går ju att skriva i fältet men inte att klistra in.

AlfChr
2012-04-08, 12:58
Klikk på lampen til høyre for kildefeltet. Lag evt. en gren for den type kilde du ønsker å referere, f.eks. under Kyrkoarkiv. (Der har jeg for min del lagt inn bispedømmer/stift med Gruppe Nästa nivå og derunder kirkeboken som Källa.

Når det er gjort trykker du på Ny hänvisning og der får du opp et felt for å lime inn den teksten du ønsker med Ctrl-V.

For øvrig anbefales studie av håndboken for dette temaet.

stakno
2012-04-08, 17:26
Hej Håkan
Du kan inte lägga in länken, till AD, Genline eller SVAR, vid ”Källa” på pop up på personöversikten. Länken är ingen källa utan en hänvisning.
Du måste bygga i ”Källträdet” ner ”Källhänvisning” och till pop up ”Egenskaper för källhänvisning” där väljer du vilken koppling du vill ha och klistrar in länken.
Staffan

dis21641
2012-04-08, 19:28
Hej Håkan
Du kan inte lägga in länken, till AD, Genline eller SVAR, vid ”Källa” på pop up på personöversikten. Länken är ingen källa utan en hänvisning.
Du måste bygga i ”Källträdet” ner ”Källhänvisning” och till pop up ”Egenskaper för källhänvisning” där väljer du vilken koppling du vill ha och klistrar in länken.
Staffan

Hej

Tack för alla svar kring detta men det måste vara något som jag missuppfattat, därför tänker jag beskriva hur jag gjorde senaste försöket.

Jag har kopierat ren källhänvisning från AD OnLine (Ctrl-K). Jag har också klistrat in det i ett textdokument så att jag sett att det fungerar.

Jag gör så här för att få in det i DISGEN som en källhänvisning:

1. Jag trycker på lilla lampan till höger om fältet för Källa: i fliken Grunddata i fönstret Ändra personnotiser
2. Då öppnas ett nytt fönster (Välj ny hänvisning, källa eller grupp). Där har jag lagt in en ny Källa som jag kallat Arkiv Digital (AD OnLine).
3. Nu vill jag lägga in källinformationen från Arkiv Digital som en hänvisning under källan Arkiv Digital (AD Online).
4. Då markerar jag källan Arkiv Digital i trädet vars översta grupp kallas Översta gruppen.
5. Sedan trycker jag på knappen Ny hänvisning ute till höger
6. Då får jag upp fönstret Egenskaper för källhänvisning.
I Prefix och Hänvisningstext finns ingen information. Jag lämnar dem som de är.
I datum fyller jag i dagens datum och anger kvalitet som Sekundär källa (?)
I Koppla till väljer jag ArkivDigital.
7. Sedan vill jag klistra in det jag kopierade från AD Online i fältet Bild-Id. Jag ställer markören i fältet och markerar så att den börjar blinka.
När jag trycker på Ctrl-V händer ingenting.
Om jag högerklickar på musen och väljer Klistra in händer ingenting.
8. För att försäkra mig om att det går att klistra in information via Ctrl-V hoppar jag ner till Anteckningsfältet och gör så att markören blinkar här.
När jag trycker på Ctrl-V händer ingenting
9. Jag har också försökt med Ctrl-V i översta fältet Hänvisningstext, både med och utan prefix. Fungerar inte.

Vad gör jag för fel? Det går att skriva in information i fälten via tangentbordet. Jag har också kontrollerat att informationen finns kvar i klippboken genom Ctrl-V i ett textdokument.

/Håkan

AlfChr
2012-04-08, 20:24
Så vidt jeg minnes er det ikke støtte i Windows for å lime inn ting i nedtrekkslister, bare ren tekstredigeringsfelt.

dis21641
2012-04-09, 11:44
Hej Håkan

Vad kör du för version av Windows? Själv kör jag Windows 7 Home Premium 64bit.

/Håkan

hakanrene
2012-04-09, 13:46
Jag också!

dis21641
2012-04-09, 18:37
Jag också!

Hej Håkan

Det är konstigt det här.

Använder ni som är faddrar ett program som heter TeamViewer, eller liknande, för att kunna hjälpa till och visa. TeamViewer är ett program där du som är fadder kan gå in och visa på min PC hur jag ska göra eller jag kan visa hur jag gör och du tittar på trots att jag sitter i Mölnlycke och du i Vällingby. Programmet är gratis. Det kräver en installation på din dator och en på min. Jag använder den för att hjälpa mina vänner när de får problem med sin dator.

/Håkan

hakanrene
2012-04-10, 11:36
Ja, vi använder Teamviewer!

Christina
2012-04-11, 19:58
Kan det inte vara så att det endast är AID som ska stå i rutan för bild id. '
I hänvisningstexten brukar jag endast skriva vilken sida eller uppslag det är
Allt annat skriver jag in i nivån ovan, i den rutan som heter kort titlel, vilket är missvisande, ju mer utförlig desto bättre.
Där hamnar t. tex: Malmbäck BI:1 1698-1710 ,
Det fungerar för mig utan problem.

tommypeters
2012-09-17, 14:33
Hände det inget mer i det här ämnet, vore intressant att få reda på om programmet fungerar som användarna vill (har inte DiSGen, men funderar på att låta det ersätta FTM).

Ctrl-K från AD-Online måste jag i alla fall testa, har missat det... :)