handdator

Visa fullständig version : Felmeddelande från ortsdatabasen



ulfc
2012-04-24, 13:23
Hej! Fick följande vid upplägg i en notis:
Återskrivning av uppdaterad information till ortsdatabasen misslyckades. Orsak: FlashFiler Key Violation ($2601/9729). Bygg om databasen.
Ombyggnad ändrade inget. Vad göra??
mvh
ulfc

m09277
2012-05-14, 18:06
Jag har också problem med ortsdatabasen
Jag har nyss skaffat Disgen 8.2c. På min bärbara med Windows XP fungerar allt som det ska men på min stationära Asus EeBox med Windows 7 hänger sig programmet varje gång det ska uppdatera nya Disgenorter.
Var ligger felet?

ulfc
2012-05-15, 23:25
Hej Ivar! Tror inte hårdvaran spelar så stor roll, snarare databasen och i det här fallet ortsdatabasen. Om jag nu fattat det rätt så bygger ortsdatabasen i den svenska delen på Sveriges församlingar enligt länsfördelningen 1989. Jag har antagligen strulat till det med någon egen uppdatering av en församling och därmed kvaddat det fina indexet. (Detta är ett förmodande. Jag vet inte!!)) Systemet accepterar en ny ort men klarar inte återläsning av den. Förmodligen hittar jag den under någon annan församling? Finns bara drygt 4000 att leta bland! Tyvärr så får jag ingen reaktion från supporten utan har varit tvungen att använda, dvs lägga in ortskopian från konverteringen till 8.2, som fungerar helt ok, och skjutit problemet att hitta och återuppdatera mina nyinlagda orter i disgenform på framtiden. Basen har 5000 namn!! Skulle sitta bra med ett reorganisationsprogram. Förmodar att det finns i nån låda nånstans?
mvh
ulfc