handdator

Visa fullständig version : Varför så lång tid mellan uppdateringar?



Asanisse
2012-05-10, 12:46
Hej!
Varför är det så lång tid mellan uppdateringarna i Disbyt? Om jag inte har räknat fel så är det mer än två månader sen sist.

MVH Göran

RolfEriksson
2012-05-10, 20:14
Nej, det är inte riktigt. Disbyt uppdateras runt varje månadsskifte men det kan bli +- någon vecka beroende på om månadsskiftet är mitt i veckan eller under en helg. Uppdateringen går till så att disbytombuden skickar in de filer de kört till mig. Jag daterar då upp basen med dessa alster och det tar c:a 30 minuter för varje ombud, alltså omkring 6 timmar att köra in detta. Därefter ska medlemsregistret inhämtas från expeditionen, prepareras och uppdateras och sändas ut till disbytombuden, DIS-Arkiv och expeditionen, tar någon halvtimme. Nu är det dags att göra nätfiler. Det brukar vara igångsatt på kvällen och tar 5,5 timmar innan detta är klart och sist ska 6 filer, zippade till en dryg GB läggas ut på en FTP-server. Det tar mig alltså runt 12 timmar att uppdatera basen och reddovisa. Nu tar Olof vid och lägger ut materialet på internet.
Naturligtvis kan det hända något, ett disbytombud kan vara på semester och då blir inte dennes fil uppdaterad, jag eller Olof kanske inte är hemma eller opassliga av någon anledning så det drar ut på tiden men vår ambition är att det ska fungera med en uppdatering i månaden och som regel gör det så.
Fyra gånger om året gör jag dessutom en DVD som jag skickar ut till ombuden för att uppdatera deras baser.
Hoppas på förståelse att man inte gör det oftare med den stora tidsåtgången. Sådana som förstår det tittar på omkonstruktion av Disbyt så det kanske kommer en modernare version i sinom tid-

Rolf Eriksson

Eva Dahlberg
2012-05-10, 21:32
... och om man tittar in på Disbyt nu är den uppdaterad den 2 maj 2012, den föregående uppdateringen var ca 6 april om jag minns rätt.

Det står inte alltid på startsidan när det uppdateras, utan du får kika på Disbyts söksida, http://disbyt.dis.se/sokindex.htm

Hälsningar,
Eva

Asanisse
2012-05-11, 12:32
Hej Rolf och Eva!

Tack för era svar! Jag har bara varit medlem sen nov/dec förra året och då har jag på under "nyheter för DIS" sett när Disbyt uppdaterats, det var så jag trodde man fick reda på uppdateringarna. Jag har alltid varit koncentrerad på det jag söker i Disbyt och aldrig tittat på menyerna upptill på sidan, jag är väl för gammal!? Och visst har jag förståelse för att det kan ta lite extra tid ibland, så är det ju med allt ideellt arbete och det är bara att ge en stor eloge till er alla som lägger ner tid på arbetet!!!
//Göran