handdator

Visa fullständig version : Fönster



Katrine
2012-06-09, 09:20
När jag har mina anor öppen i Disgen så visas det bara i knappt halva fönstret och resten av fönstret är tomt. Fruktansvärt irriterande då jag gäna vill se fler anor samtidig och jag lätt tappar bort mig vart jag är i trädet då många anor heter lika. Kan man göra någon inställning så att hela fönstret används

m06015
2012-06-09, 16:57
På flera fönster finns möjlighet att högerklicka och därmed få ett antal val.

Katrine
2012-06-09, 17:23
På flera fönster finns möjlighet att högerklicka och därmed få ett antal val.
Tyvärr inte i detta första fönster man kommer till när man öppnat programmet

RolfEriksson
2012-06-09, 19:32
Längst upp till höger finns en röd knapp med ett vitt kryss där man stänger ner bilden. Till vänster om denna finns en knapp med en vit fyrkant. Vänsterklicka på den-

Katrine
2012-06-10, 11:00
Tror inte att ni förstår hur jag menar.
Jag lägger en bild så att jag gör mig förstådd


http://alnoitens.files.wordpress.com/2012/06/familj1-e1339318998515.gif

Jag menar att mina anor bara syns i övre delen på fönstret och att resten är grått.
Jag vill att hela fösntret ska användas. Går det att ställa in??

RolfEriksson
2012-06-10, 11:21
Det är riktigt att jag inte förstod dig, jag trodde du menade att bilden på något sätt var halv. Den bild du skickar med är som den ska vara. I Disgens grundinställning visas centralpersonen med make och barn, far- och morföräldrar. Vill du se flera anor få gör du en antavla med antavleknappen till vänster om Camilla. Sedan kan du markera den ana du vill göra något med och öppna den personen med fliken Översikt i nedre vänstra hörnet-
Lycka till!

Katrine
2012-06-10, 13:24
Tack!
Det går alltså inte i detta fönster att visa fler anor än mor och farföräldrar? Det känns som om man bättre helhet om man kunde utnyttja fönstret genom att visa fler anor. Nu är det ju bara grått och man måste klicka sig fram.

Christer
2012-06-10, 17:13
Jag brukar ibland hade både familjeöversikten (proband, barn samt far och mor med föräldrar) samt en antavla som visas. I exemplet har jag Erik Borgers schematiska antavla och Per Mikkelssons familjeöversikt.