handdator

Visa fullständig version : Börja om men ha kvar det gamla



dis25255
2012-06-17, 19:18
Tänker ta upp forskningen igen efter flera år och vill "börja om från början" och få allt korrekt med datum, källhänvisningar osv. Vill därför bygga ett helt nytt "träd" person för person, samtidigt som jag kikar på samma personer i mitt "gamla träd" och skriver av och korrigerar allt eftersom. Hur göra? Skapa ny flock eller ny mapp eller något annat?

C-J Gustafsson
2012-06-17, 21:43
Mitt tips skulle vara att inte börja om från början, det kommer att bli svårt att växelvis jobba med två uppsättningar av samma personer. Gå istället igenom de uppgifter du har och förbättra dom med rättningar och källor.
Börja med att flytta alla personer du har till en ny flock. På varje person som du rättar sätter du en bestämd flagga. Lite då och då gör du en söklista med den aktuella flagga och flyttar dessa till flock 0. När du tömt den nyagjorda flocken är du klar.
Fördelen är att du hela tiden bara har en person i ett exemplar, att du forfarande har alla släktkopplingar intakta för båda flockarna, du kan sortera personerna församlingsvis för att enkelare verifiera f/v/d, att du enkelt via blockbegränsade söklistor kan få överblick på vad du gjort och vad du har kvar.
Bra initiativ för att höja kvaliteten på dina uppgifter, men säkert ganska stort jobb. Ta god tid på dig, det brukar löna sig. Lycka till!

RolfEriksson
2012-06-20, 10:17
Visst är det jobbigt att börja om helt från början men tänker du göra detta så är det en ny mapp som gäller. Då får du en helt ny ortsdatabas och en tom källdatabas att fylla i.

Malviken
2012-06-22, 16:36
Visst är det jobbigt att börja om helt från början men tänker du göra detta så är det en ny mapp som gäller. Då får du en helt ny ortsdatabas och en tom källdatabas att fylla i.

Det som sägs ovan är inte alls nödvändigt.

För egen del gör jag så att jag har databasen uppdelad i flera flockar beroende på om det är t.ex. ff, fm, mf, mm eller någon annan.

Då skapar jag söklista för en flock i taget, gör de ändringar som behövs för person 1, 2, 3, o.s.v. Bredvid söklistan har jag familjeöversikten för personerna i listan.

Ändringarna görs via familjeöversikten. Därefter växlar jag till söklistan, deletar den person i listan jag korrigerat via familjeöversikten och fortsätter med nästa enligt samma procedur.

Fungerar utmärkt. Kom i håg att är det en notis som behöver ändras på flera ställen men är identisk med en man tidigare ändrat till kan ju notisen bara kopieras och därefter klistras in hur många gånger som helst.

Huvudsaken är ju att det är konsekvent.

dis25255
2012-07-01, 17:37
Tack för bra svar från er tre! Skönt få kunnig hjälp när det känns besvärligt...