handdator

Visa fullständig version : Sök med Disbyt på internet



dis19854
2012-07-09, 19:31
När jag skall söka med Disbyt på internet och valt en person som jag vill söka på och är i översiktsförnstret och klickar på "Sök med Disbyt på internet" , efter att jag har blivit inloggad på Disbyt så kommer det ett nytt fönster "Sök med Disbyt på internet" och jag får alltid 0 träffar trots att personerna finns med i Disbyt. Matar jag in personuppgifterna manuellt till vänster så får jag träff. Nu min fråga. Varför får jag aldrig träff direkt? :blink:

Tack för mycket snabbt svar. Jag har ändrat på inställningarna i disgen och nu funkar det.

m00707
2012-07-09, 21:02
Jag har stött på detta tidigare. I det fallet berodde det på att användaren dels inte använt disgen-orter, dels använt snedstreck som skiljetecken före länsbokstaven. Måste anges i formen ex. "Eneby, Bromma (AB)". Det är parentesen som talar om för disbyt vilket län det ska sökas i.

KristinaA
2012-07-15, 13:31
Det jag kan råka ut för ibland är att sökningen får väldigt många svar eller inga alls om personen beroende på om det är ett vanligt namn eller inte. Detta eftersom det bara är födelsesocken som förs in i den automatiska sökningen. Fältet för socken blir tomt om födelsesocken saknas för personen i Disgen.
Det förs inte över någon annan känd ort från personnotiserna som man ju kan använda sig av vid en manuell sökning om tex döds- eller vigselort är känd och använd av någon i Disbyt.

C-J Gustafsson
2012-07-16, 12:43
Jag har också råkat ur för att inte få träff på personer jag vet skall finnas.
Vid något tillfälle hade personen dubbla efternamn, då gav det ingen träff. När jag tog bort ett av efternamnen så fick jag träff.
Träffen som visades hade båda efternamnen, så det måste vara någonting med sättet programmet söker.

Rolf Carlsson
2012-07-18, 21:34
Dubbla efternamn, vilket ju är rätt ofta förekommande, har jag tagit upp med Olof Cronberg - även med konkreta exempel. Det är här något i sökmotorn som falerar.

Vad gäller födelse resp dödnotis i olika församlingar måste de väl sökas var för sig. Om jag förstår Disbyt rätt betraktas detta sökningsmässigt som "två skilda personer".

Vid vanliga namn förekommer det ju flera personer i samma socken som kan ge träff.

Det är ibland lättare att få träff vid manuell sökning än "automatisk sökning" från Disgen i Disbyt.