handdator

Visa fullständig version : Permalänksstruktur vid export



icazeke
2012-07-18, 11:55
Hej!

Vet inte om jag har missat det nånstans....annars ett litet tips vis nästa uppdatering av Disgen.

Det jag efterlyser är en bättre anpassad export av HTML filerna för sökbarheten på nätet.

Ett förslag är att varje aktuell person man har t.e.x sitt fullständiga namn som permalänk. Därefter så är förslagsvis, orterna den levt i och de viktiga datumen för personen metasökorden.

Det är ofta så jag iaf söker personer när jag googlar och det skulle göra synligheten för det exporterade materialet avsevärt bättre.

/Fredrik Eriksson

m11916
2012-07-18, 20:43
Fredrik,

Disgen döper sina HTML-filer, och placerar dom i en struktur, på ett sådant sätt att t.ex. en ansedel för en viss person alltid ligger på samma plats och har samma namn. Detta ändrades i en tidigare version av Disgen just för man inte ska få döda länkar från sökmotorerna när man uppdaterar sina HTML-filer. Detta gör ju att all information i HTML-filerna indexeras av sökmotorerna, namn, orter, datum och händelser, och därmed blir sökbara.

Vi har en redan nu metadatataggat sidornas titel, denna innehåller ju fullständigt namn samt typ av sida.
Exempel hämtat från min ansedel: <meta name="description" content="Ansedel Karl Gunnar &Ouml;hrn">

Hör gärna av dig om det är något missförstått eller missat, vi tar tacksamt emot förslag på förbättringar!