handdator

Visa fullständig version : Släktskapstavla



Lasse
2012-08-26, 23:29
När jag ska skriva ut en släktskapstavla och söker gemensamma anor så kommer en informationesruta upp där det stå: "För många generationer. Disgen klarar maximalt 58 generationer." Detta händer två gånger efter varann sedan skapas det antavlor för utskriften. Varför blir det så när det bara är 8 generationer bakåt jag skriver ut?

m06015
2013-01-27, 14:34
När man skapar en släktskapstavla eller stamtavla så borde både det manliga och kvinnliga probandet visas. Det kan inte vara så svårt, och blir instruktivt.

Lasse
2013-01-27, 21:49
Någon som har ett svar på min fråga jag ställde i augusti? Disgen beter sig fortfarande på samma sätt.

tommypeters
2013-01-27, 22:06
Jag såg på forumet tidigare att någon annan fick ett liknande felmeddelande i en annan del av programmet, det berodde då på ett fel i familjeträdet så att det blev "rundgång" - typ att någon hade sin farbror som son.

Lasse
2013-01-27, 22:56
Detta händer varje gång jag ska göra en släktskapstavla oavsett om det är 10 generationer elle bara två, typ mellan min far och mig!

31581
2022-12-02, 17:00
Det märkliga är att på detta forum kommer sällan svar. Jag har samma problem med 58 generationer och vid till exempel 17 generationer kraschar programmet efter 2 timmar och 5 miljoner personer (så många har jag inte) . Vad felet är har jag aldrig lyckats lista ut. I TNG fungerar allt OK med 17 generationer och där skrivs även partnern till anan ut.

Christina
2022-12-03, 11:00
Om jag minns rätt så har det med att om du kommer har så pass många generationer i trädet så är risken stor att du hamnar på en tid före år noll, något som programmet inte kan hantera.

31581
2022-12-03, 18:36
Jag har inte år 0. Den tavla jag vill skriva ut är 17 generationer så det är lpngt ifrån år 0. OCH jag har INTE 58 generationer men felmeddelandet kommer ändå upp och sen kraschar programmet.

Edgar
2022-12-03, 20:22
Jag lutar nog åt det som antytts tidigare i tråden, att det är något som orsakar en återkoppling, "rundgång". Att körningen "rusar iväg" på det sätt den gör, tyder på det. Vad händer t.ex. om samma person (samma personID, inte en dubblett) av någon anledning finns registrerad i mer än en generation i samma träd?

31581
2022-12-05, 12:36
Jag lutar nog åt det som antytts tidigare i tråden, att det är något som orsakar en återkoppling, "rundgång". Att körningen "rusar iväg" på det sätt den gör, tyder på det. Vad händer t.ex. om samma person (samma personID, inte en dubblett) av någon anledning finns registrerad i mer än en generation i samma träd?

Frågan är såklart hur man hittar den personen. Om det är samma personID kan man ju nte hitta denne som dublett??

Edgar
2022-12-05, 13:44
Nä, dubblettsökning går inte. Det jag kan tänka mig är att man skulle kunna få någon "träff" genom att köra de notiskontroller som finns (Analysera/kontrollera notiser), t.ex. händelser före födsel eller efter död, utifrån gränsvärden etc.

tommypeters
2022-12-05, 14:54
Kanske GEDCOM-testen på https://rgd.dis.se:8088/ kan säga att en person finns i mer än en familj...

Torgny Larsson
2022-12-05, 17:17
Nu tillhör ju denna tråden Disgen 8, men jag antar att ni diskuterar Disgen 2021.
Detta problem rapporterade jag i Redmine med #7866 för ett år sedan i Disgen 2021.
Efter mycket letande hittade jag att problemet låg i en relation, och efter att kopplat loss och kopplat igen, så fungerade det.
Men användaren kunde ha fler liknande relations-fel, så nog svårt att fånga allt.
Det var alltså en relation som av okänd anledning fick denna effekt.