handdator

Visa fullständig version : Vi söker medarbetare till Disbyt-utveckling



Christer
2012-10-23, 11:33
Vi vill att Disbyt ska få en modernare layout med fler funktioner så vi söker dig som vill bidra med din kompetens i en ideell förening. Vi tror i dagsläget att vi kommer att jobba med PHP, MySQL, Javascript, CSS, HTML, XML och AJAX. Du bör vara bekant med problemställningarna vid utveckling med hjälp av kompetenserna på klient- eller serversidan. En stor smula av känsla för estetik är önskvärt för att få ett snyggt och lättanvänt användargränssnitt.

Posta ett inlägg här eller mejla mig genom att klicka på mitt namn i inlägget och berätta lite om dig själv och dina erfarenheter.

dis49324
2012-12-18, 07:08
Hej,
Jag ställer gärna upp och hjälper till.

Jag jobbar på LTH och ger bl.a. en kurs i Information Retrieval (http://www.eit.lth.se/kurs/eitn01) som behandlar grunderna för informationssökning, inkluderande ett Web persektiv.

Har utvecklat ett flertal system speciellt med PHP, MySQL, HTML, XML men också involverande CSS och JavaScript så jag känner mig trygg med alla verktygen.

Hilsen
Anders

Christer
2012-12-18, 19:03
Anders,
jag återkommer till dig via mejl med lite fler uppgifter om olika utvecklingsaktiviteter som vi har på G.

Ulf A
2012-12-19, 09:36
Hej!
Jag har arbetat några år med PHP, MySQL Javascript etc. Jag är dock amatör och dataprogrammering har inte varit min profession. Är numera pensionär men fortsätter mitt intresse att bygga och underhålla hemsidor med dessa verktyg. Jag kan tänka mig att medverka i utvecklingen av olika verktyg för släktforskning med PHP och MySQL. Jag har forskat en del i min egen släkt men anser mig inte vara expert på användningen av Disgen.
Hälsningar
Ulf

Christer
2012-12-19, 22:03
Ulf,
jag återkommer till dig via mejl med lite fler uppgifter om olika utvecklingsaktiviteter som vi har på G

tommypeters
2012-12-23, 18:49
Jag har nog för ont om tid - i alla fall för tillfället - för att hinna göra någon vettig insats, annars har jag jobbat i databranschen sedan 1979. Men jag har i alla fall ett litet tips:

För den som mer programmerat "på amatörnivå" kan det kännas lite jobbigt att få en del av ett större projekt att jobba med - likaså kan det vara lite tveksamt för projektledaren att ge ut en viktig del till en relativt oprövad. Men det finns nyttiga, och relativt lättestade, saker som kan delas ut - ch som jag sett ett behov av.

Jag tänker här mer specifikt på "preprocessors", "förbearbetare" kanske de kan kallas på svenska. Tar hand om en GEDCOM-fil, gör något, ut kommer en bättre GEDCOM-fil. Jag tänker mig att de ska kunna laddas ner av dem som ska skicka in sin GEDCOM-fil till till DiSBYT, för att höja kvaliteten på den.

Det kan vara interaktiva verktyg, som det för att söka efter dubbletter som Runar Hortlunds Dubblettsökning (http://hort.se/Dubbletter/). Men det också vara enklare verktyg som t.ex. rättar till antingen att släktforskaren lagt in sina uppgifter på ett udda sätt eller att programmet denne använder sparar en icke-standard GEDCOM-fil.

Jag har sett någon här på forumet som fått en stjärna för all sin data för att källorna registrerats på icke-standard vis. För mycket jobb att rätta till manuellt, perfekt för ett litet verktyg i Python eller liknande.
Jag har också sett källor inskrivna i en händelses beskrivningsfält. Ett annat verktyg skulle kunna köras på en GEDCOM-fil med känt sådant misstag och med minimal intelligens kunna känna igen en källhänvisning och skapa en korrekt källhänvisning med den informationen.

m17835
2022-05-02, 11:14
Vi söker fler medarbetare till fortsatt Disbyt-utveckling

Som du ser nedan så efterlystes det för flera år sedan medarbetare till nyutveckling av Disbyt. Resultatet av det har vi nu sett i snart två år. Vi söker nu fler intresserade att fortsätta utvecklingen och underhållet av Disbyt.
Disbyt är i huvudsak uppbyggt med PHP i backend. MySQL som databashanterare. Javascript, CSS och HTML i gränssnittet. Dessutom pågår det ett arbete med att tydligare dela på backend från presentationsgränssnittet med ett mellanskikt byggt på Smarty - PHP template Engine.

Spännande utveckling som pågår just nu är bland annat att kunna söka i närliggande socknar i en sökning, generell uppdatering av gränssnittet, filarea för att lämna sitt Disbytutdrag, med mera.

Är du särskilt intresserad av att endast hjälpa till med designen av gränssnittet är du också välkommen. Det kan handla om att specificera utseende och färger men också att koda gränssnittet med HTML och CSS.

Du behöver inte vara professionell utvecklare, viktigast är att du har ett intresse av att hjälpa till med att utveckla Disbyt och underlätta för medlemmarna i föreningen DIS i sin släktforskning. Disbyt är inte enda verktyget som bygger på den här tekniken, vi har också Discount och Dispos.