handdator

Visa fullständig version : Martha Lassen født ca. 1793



gkr
2012-10-25, 14:12
Hej Sverige

Jeg har en ane, Martha Lassen, hvor der i dansk folketælling 1845 står hun er født i Sverige. Der står desværre kun Sverige, ingen by.

I folketælling 1845 står hun er 50 år og hun dør i 1874 hvor hun står som 84 år.

Hun bliver i 1816 gift i Garnisions kirke i København,( opslags nr. 374) med skomager Christian Georg Dahlin.

Mon der i Sverige findes en mulighed for at se hvornår hun er indvandret til København, og evt. hendes fødested og fødeår.

Håber meget på hjælp, da jeg ikke rigtig har flere muligheder i Danmark.

venlig hilsen

Rolf Kristensen

Phryxe
2012-10-26, 17:31
Vet inte hur man ska tolka efternamnet Lassen. Är det ett patronymikon? Borde väl i så fall vara Larsdotter denna tid? Om Lassen inte är ett fadersnamn blir fömodligen chansen större att få napp, annars skulle jag tro att det är nästintill omöjligt att finna rätt Märta Larsdotter född 1790-1795 på okänd ort i Sverige. Det finns för många.

gkr
2012-10-26, 17:57
Hej
Tak for dit svar.
Jeg ved kun at hun skulle hedde Lassen, det står alle steder hvor hun er fundet i folketællinger og ved hendes død. Måske kan hun hedde Larsdatter.
Jeg havde håbet der var en slægtsforsker i Sverige der måske kendte hende og vidste at hun flyttede til Danmark, eller der i Sverige fandtes et register over folk der flyttede til Danmark.
Jeg tror hun bliver gift med en nordmand. Jeg har fundet en Christian Georg Dahlin i Oslo og hans data passer fint med Martha's mand.
Håber der er mere hjælp at hente.
Venlig hilsen
Rolf

AlfChr
2012-11-12, 12:27
Lassen og Lasson er slektsnavn, ikke patronymer meg bekjent, skjønt kan være avledet av Lasse/Lars.
Kjente slekter i Danmark og Norge i det minste, norsk slekt nedstammer fra Århus http://snl.no/Lasson.

Det er mer enn 1000 Lassen/Lasson i Disbyt. Det samme med DIStreff og DIStræf