När husförhörslängder saknas...
Jag har flera anor från 1700-talets först hälft som jag har likartade problem med:
- Husförhörslängder existerar först från tiden för vigseln och framåt så jag kan följa anorna från då till deras död.
- Uppgifter om födelseförsamling saknas men ett födelsedatum finns.
- I födelseboken för församlingen där de gifter sig finns ett barn med matchande förnamn, födelsedag och en far som stämmer med patronymikonet.
- Jag har inga källor, såsom bouppteckningar eller namn på syskon eller dopvittnen, som kan styrka att min ana är samma person som barnet i födelseboken.
I dessa fall kan jag inte förmå mig själv att lägga till namnen på föräldrarna i födelseboken som nästa generation i min forskning. Jag ser dock i Disbyt att det finns många andra forskare som delar samma anor som jag som har lagt till dessa namn men inte styrkt hur de kopplat samman barnet i födelseboken med anan. Är det bara jag som är dum i huvudet som inte förstår att barnet där måste vara min ana och att det inte finns några som helst tvivel om detta? Var drar ni andra släktforskare gränsen för korrekthet och objektivitet i er forskninig?