1 bifogad(e) fil(er)
Dubbletter – ta bort och koppla ihop personer - gör så här
Eftersom mitt släktforskande sker i ”perioder”, så kommer jag inte ihåg hur man skulle göra om man får dubbletter, utan jag måste ”läsa på” varje gång.
Därför har jag gjort en skrift som behandlar detta att söka efter dubbletter och sen åtgärda dubbletterna, och som jag gärna delar med mig.
//Olle Olsson
dubletter-flytta barn-kracher
Om man vill kolla relationer och notiser INNAN man flyttar och raderar är en smaksak. Problemet kracher verkar ha förvärrats. Jag blev tvungen att skaffa en ny dator efter att ha hällt kaffe i min gamla (vissa gör ju vad som helst för att få en ny dator). I den gamla hade jag Win 10 och i den nya är Win 10 (vilka versioner det är vet jag inte). NU KRACHAR PROGRAMMET INTE BARA NÄR MAN FLYTTAR BARNEN NERÅT UTAN LITE HUR SOM HELST. Efter att ha startat om programmet fuyra (4) gånger för att flytta över ett barn MED familj och provat olika "smarta" sätt att lura programmet att acceptera flytten gick det äntligen men jag vet inte varför??
Att ha ett sådant här fel så länge som Disgen haft det är inte acceptabelt. Min dator är inställd standard som WINDOWS FÖRESLÅR. Varför skall Disgen inte fungera då?
Hur kan det komma sig att DIS fortfarande säljer programmet till intet ont anande kunder?
Hur kan det komma sig att DIS olika regionföreningar håller på med "roadshows" och presenterar Disgen som svaret på våra våta släktforskardrömmar?
NÄR SKALL NUVARANDE BUGGAR I PROGRAMMET FIXAS??
JAG är innerligt trött på programmet och söker bara ett sätt att föra över matarialet till ett annat program eller TILLBAKA till Duisgen 8.2 utan tappa bort noteringarna. DET GÅR JU INTE ATT ÅNGRA KONVERTERINGEN OCH ÅTERGÅ TILL DISGEN 8.2.
Det håller inte att ursäkta sig med att programmet har utvecklats med frivilliga krafter. DIS säljer programmet och har samma ansvar för det som vilken annan programmakare som helst.
Vi har nämligen inte hört något liknande det du beskriver.
Christer,
Problemet med att Disgen kraschar om man flyttar barn på fel sätt/i fel ordning är inte nytt. Att Disgen kraschr när man tex flyttar en relation har jag inte märkt förr. Jag antar att buggfilerna skickas åtyföljt av mitt medlemsnummer. Jag vet inte mitt IP. Datornamnet är väl WIndows antar jag?