Hantering av faddrar från Disgen 8
Om du har registrerat faddrar i Disgen 8 så följer dessa med vid konverteringen. Nu som helt vanlig personer om än med samma begränsade information som i Disgen 8. T.ex. har de okänt kön. Det som tillkommit är en flagga "Importerad fadder, risk för dubblett".
Tack vare att faddrarna nu blivit helt vanlig personer så blir det enklare att göra fadderanalyser. I många fall är faddern en person i familjekretsen som redan finns registrerad.
Vi kommer inom en snar framtid att publicera ett arbetssätt som du kan använda för att slå ihop informationen för en importerad fadder med personen du har sedan tidigare.
Värdefull fadderinformation förloras delvis vid konvertering?
Några reflektioner.
Jag tycker att det är av stort forskningsintresse att mer eller mindre exakt återge texten om faddrarna som den är återgiven i kyrkoböckerna så som många kanske gjort i Disgen 8.2d. Jag har lagt in dess uppgifter i den befintliga fadder-rutinen i Disgen 8.2d. Man får där direkt en bra överblick över det sociala sammanhanget t.ex. om det finns yrke och ort på faddrarna. Sen kan man också ha spekulerat i släktsamband och andra samband genom egna kommentarer eller på annat sätt.
Det är beklagligt att detta går förlorat eller splittras upp i konverteringen. Man tvingas göra om jobbet i Disgen 2016.
Återstår nu att kopiera Fadder-notisen manuellt i Disgen 8.2d och klistra in hela ursprungliga Fadder-texten för varje person t.ex. i Fotnot till Dop-notisen. Då kan uppgifterna följa med i konverteringen.
Min erfarenhet hittills är att flera Faddrar enkelt och relativt säkert kan identifieras exakt. Sådant är ju alltid trevligt. Ofta blir det dock fråga om en ren gissningslek eftersom det saknas väsentliga uppgifter och namnen blir svåra att knyta till person på ett säkert sätt. Det känns då knepigt att ersätta en trolig "dubblett-fadder" med en trolig och men osäker fadder (men detaljrik sådan). Det blir ofta en blandning av troliga dubblett-faddrar och troliga faddrar för varje person. Jag överväger kanske att låta alla kandidaterna ligga registrerade som faddrar i Disgen 2016. Om det nu är meningsfullt. Jag skulle behöva lite ledtrådar från någon som vet bättre.