Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Flytta hel gren

  1. #1

    Lasse Ericsson
    Medlemsnr
    42728
    Ort
    Horndal
    Inlägg
    55

    Flytta hel gren

    Hur gör jag för att flytta bort en hel gren i Disgen för att spara den och på dess tomma plats bygga ut en ny gren?
    Lasse Ericsson, Horndal
    Hemsida: www.farfarsfarfar.se

  2. #2

    Carl-Johan Gustafsson
    Medlemsnr
    19138
    Ort
    Nykvarn
    Inlägg
    590
    Lämpligast isolerar du hela den släktgrenen i en söklista, välj länken till släktgrenen och jobba därifrån med "Utökda söklistan...".
    När du fått ihop alla så flyttar du dom till en ny flock och därefter klipper du länken till dina övriga släktgrenar.
    Sen kan du välja om du vill inkludera eller exkludera den flocken i olika sammanhang.
    Vill du ha över den släktgrenen till annan dator kan du skapa en GEDCOM fil med bara den flocken.
    Men börja med en backup, det är en bra försäkring.

  3. #3
    m00707s avatar
    Gunnar Jonsson
    Medlemsnr
    707
    Ort
    Säffle
    Inlägg
    319
    Men det räcker kanske att bara koppla loss grenen i fråga, då blir den ju så att säga "separat". Vet inte riktigt vad du menar med "dess tomma plats". Har du många kopplingar till denna gren, eller är det bara på ett ställe? I så fall kopplar du loss först och gör söklistan sen.

  4. #4

    Lasse Ericsson
    Medlemsnr
    42728
    Ort
    Horndal
    Inlägg
    55
    Hur gör jag för att klippa länken från den flocken till övriga släktgrenar?

    Jag har exporterat flocken till ett nytt arkiv men den finns ju fortfarande kvar i standardarkivet på samma plats. Hur får jag bort den därifrån och går flocken i nya arkivet att flytat tillbaka vid behov och foga in på samma plats där den var eller annan plats i släktträdet?
    Lasse Ericsson, Horndal
    Hemsida: www.farfarsfarfar.se

  5. #5

    Lasse Ericsson
    Medlemsnr
    42728
    Ort
    Horndal
    Inlägg
    55
    Någon som vet?
    Lasse Ericsson, Horndal
    Hemsida: www.farfarsfarfar.se

  6. #6
    Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 866
    Jag tycker det är svårt att förstå vad du menar, så jag tycker du ska ringa en fadder och ta det muntligen.
    Christer Gustavsson - Dis verksamhetsledare emeritus

  7. #7

    Karl-Edvard Thorén
    Medlemsnr
    4089
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    210
    Hej Lasse,
    Du ska koppla loss den person i grenen som hänger ihop med övriga sedan kör en antavla från den personen och skapa söklista på de personer som är i antavlan, utöka sedan söklistan med de personer som är släkt.
    Nu kan Du flytta de här personerna till en egen flock eller exportera till en egen datamapp.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •