Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Kontrollera Disgens orter

  1. #1

    Carl-Göran Backgård
    Medlemsnr
    265
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    41

    Kontrollera Disgens orter

    Satt och tittade på kartan i mitt Disgen och upptäckte ett par församlingar som varken hade kyrksymbol eller namn. Efter koll visade det sig att dessa församlingar hade fått sina koordinater nollställda. Jag har ingen aning om hur det kan ha gått till. Efter en förnyad koll fann jag cirka 25 sådana församlingar - men då har jag ändå inte gått igenom hela Sverige. Det var dels församlingar som jag arbetat med, och där hade givetvis vissa underliggande orter också nollställda koordinater, men inte alla, vilket bör hänga ihop med om de skapades före eller efter nollställningen av församlingens koordinater. Dels var det också märkligt nog församlingar där jag inte varit inne och lagt till underliggande orter. Det finns troligen många fler. Jag skulle alltså behöva ett mer automatiskt sätt att kontrollera orterna, i första hand församlingarna. Det är kanske fler som behöver det? Någon kanske till och med har en metod?

  2. #2

    Rolf Eriksson
    Medlemsnr
    1977
    Ort
    Vikingstad
    Inlägg
    82
    Ortsdatabasen i Disgen bygger på förteckningen Sveriges församlingar genom tiderna 1989. Samma förteckning har använts till Disbyt. Denna förteckning är inte heltäckande, församlingar har gått upp i varandra och nya har bildats. Vi har försökt komplettera efterhand med gamla församlingar där det finns kyrkböcker som kan användas som källor, exempelvis har Rakered i Linköpings kommun och Harstad i Mjölby kommun gått upp i respektive Vikingstads och Väderstads församlingar före 1989 men de finns med i Disgens ortsdatabas dock utan koordinater eftersom det inte finns några kyrkor där, inte ens kyrkoruiner. Du kan kontrollera på Wikipedia om förhållandet är lika på de orter som du hittat tveksamheter på och i förekommande falla anmäla detta till ordföranden som kompletterar ortsdatabasen i Disgen.
    Rolf Eriksson
    Disbytombud

  3. #3

    Carl-Göran Backgård
    Medlemsnr
    265
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    41

    Det var inte problemet

    Jag är medveten om det. Men det jag har upptäckt i min ortsdatabas är församlingar som ska finnas på kartan, till exempel Roslags-Bro - man ser det ju också på RSV-koden. Slutar den på 00 så ska församlingen inte ha koordinater, då är det vanligen en historisk församling som inte fanns kvar 1989.

  4. #4
    AlfChrs avatar
    Alf Christophersen
    Medlemsnr
    919
    Ort
    Songe
    Inlägg
    479
    Hos meg har Roslags-Bro koordinatene X: 6638026 og Y: 1664188

    Du har ikke tilfeldigvis dratt kirken ut i Atlanterhavet eller noe slikt?
    Alf Christophersen Disgen fadder Norge.

  5. #5

    Carl-Göran Backgård
    Medlemsnr
    265
    Ort
    Åkersberga
    Inlägg
    41
    Ja visst, man kan undra hur det står till i mitt hjärnkontor! Men jag har som jag sa i första inlägget ingen aning om hur det har gått till. Mitt ärende, om jag får påminna om det, var att få tips om hur jag kontrollerar min ortsdatabas. Jag har som ni förstår fortsatt kontrollera och har nu en lista på drygt 100 församlingar med noll-koordinater och sexställiga RSV-koder som inte slutar på 00. Jag vet hur jag kan få dit de rätta koordinaterna, men det blir ett mödosamt arbete, och jag tycker att jag bör få med alla när jag sätter mig till det.

  6. #6
    DanielBerglunds avatar
    Daniel Berglund
    Medlemsnr
    25564
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 225
    Det kan inte vara detta (eller något liknande) som hänt? http://wiki.dis.se/w/index.php/Disge...artkoordinater
    Ordförande & Disgenutvecklare.

  7. #7
    DanielBerglunds avatar
    Daniel Berglund
    Medlemsnr
    25564
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 225
    För att svara på frågan också, så är nog enda sättet att automatisera det att dra ut en textfil med alla orterna (högerklicka i ortsträdet) och jämföra med en likadan från en nyskapad datamapp. Då får man lämpligen ignorera alla rader som bara finns i din datamapp. Det är möjligt att det går att jämföra filerna med t ex winmerge men det är kanske så att de innehåller alltför mycket annan information för att det ska gå bra.
    Ordförande & Disgenutvecklare.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •