+ Svara på ämne
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 1 2
Resultat 21 till 26 av 26

Ämne: Hur ersätta (länskoden) med "klartext" av länet?

Åke A Källstrand
    Medlemsnr
    12410
    Ja, tyvärr blir man ju lite upplåst både när det gäller DISGEN och DISBYT. Det ger konstiga effekter ibland med DISgen-orter samt att församlingarna är frysta till ett visst år.
    Den yngre generationerna känner inte heller till länsbokstäverna, plus att de heller inte är aktuella vad gäller flera län.

Jag har haft önskemål om (utan att få gehör), att man efter församlingsnamnet även skulle kunna få med kommunnamnet. Ex.vis: Foss, Munkedal (O).
    Jag tror att om man lämnar material till i alla fall "icke släktforskare", så tror jag de flesta har bättre kännedom om kommunnamnet än församlingen/socknen.
    Senast redigerad av kallstrand den 2013-08-22 klockan 19:11.

Kåre Olsson
    Medlemsnr
    40469
    Tråkigt att höra att ditt förslag inte fallit i "god jord".
    Detta tillägg skulle gjort det lättare för de yngre generationerna att geografiskt förstå många platser.

Bär emot att återgå till "ruta ett".

Hälsar
    Kåre

AlfChrs avatar
    Alf Christophersen
    Medlemsnr
    919
    Det som savnes, er å kunne automatisk rette ort-navnet etter omflytting av det i treet.

Om man gjør som jeg skisserte tidligere, og flytter Sverige inn under Europa (plassert under andre nivåer), så vil retting av kommunenavnet endres slik at det kommer med i full utskrift, og retting av underordnete sokn vil få automatisk kommunenavn og lensnavn med.

Men det er masse arbeide å måtte gjøre dette manuelt. Med en kommando som retter opp for hver node i treet, så vil alle ortnavn (stedsnavnn) bli korrigert i løpet av et sekund eller to. Og, er man misfornøyd med resultatet, vel så flytter man Svenske ortnavn tilbake til topp og kjører retting en gang til.

(Bør kun rette de noder som er under nivået man trykker på, etter en påminning om å ta backup.)
    Alf Christophersen Disgen fadder Norge.

Kåre Olsson
    Medlemsnr
    40469
    Alf, detta verkar vara en intressant lösning. Något att tänka på när jag värderar lösningar.
    Stort tack för tipset!

Kåre

Kåre Olsson
    Medlemsnr
    40469
    Ger upp med att krångla till det!

Eftersom jag är orolig för att jag även nästa gång ska bli "refuserad", och få ett större antal av mina orter underkända för att jag envisas med att använda mej av "Landskapsangivelse", så försökte jag återgå till standarden här i Disgen och återgå till länsbokstaven till dess "Landskapsangivelsen" blivit accepterad.
    Meeeen, jag kan banne mej inte komma ihåg hur jag gjorde för att "göra fel".
    Som synes i bifogat klipp på ett exempel, så ska "Namn på utskrift bli Bro (AB). Men det blir det inte trots att jag inte angett något landskap. Och anger jag landskap så står det (Uppl), vilket är helt rätt.

HUR ska jag göra för att komma tillbaka till "ruta ett" och återfå länsbokstaven inom parentes?

Undrar
    Kåre
    Bifogade bilder

Kåre Olsson
    Medlemsnr
    40469
    Jaha, nu har man blivit riktigt senil. Läser själv i inlägg #6 hur man går tillväga.

Mer om ursäkt för mitt "Utbrott"

Hälsar
    Kåre

+ Svara på ämne
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 1 2

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg