Resultat 1 till 25 av 25

Ämne: Problem med GEDCOM 5 import i Disgen

Hybridvisning

Föregående inlägg Föregående inlägg   Nästa inlägg Nästa inlägg
  1. #1

    Cesar da Silva
    Medlemsnr
    48723
    Inlägg
    4

    Problem med GEDCOM 5 import i Disgen

    Hej!
    Jag använder den senaste versionen av Webtress, där jag har exporterat en GEDCOM-fil v5 och har problem att importera in den i senaste DISGEN (v8.2d). Bifogar filen med de felmeddelande som skapades av DISGEN i zip-format.

    Skulle uppskatta om någon kunden ge förslag på hur man på enklaste sättet löser detta, utan att manuellt behöver gå in och ändra i GEDCOM-filen.

    Tack på förhand.

    Mvh
    Cesar da Silva
    Bifogade filer Bifogade filer

  2. #2

    Tommy Petersson
    Medlemsnr
    49794
    Inlägg
    245
    Det var en liten ynklig logfil... :-) Min fellogg från importen av en GEDCOM från Family Tree Maker 2012 blev väl på hundra tusen rader eller så...

    Orsaken är i alla fall densamma, både Webtress och FTM exporterar GEDCOM-filer med en mängd taggar som inte ingår i GEDCOM-standarden. En del kan vara relativt enkla att byta ut, manuellt eller med ett skript, en del är svårare att hitta något vettigt alternativ till i standarden.
    När det gäller FTM har folk klagat på detta i fem år, utvecklingsteamet prioriterar bort det och 2013 kommer ingen ny version. Dessutom - en GEDCOM-fil som följer standarden gör det ju lättare att byta från programmet...

    Inte bara för min egen, och din, skull tycker jag att DiSGen borde satsa på en kraftfull importfunktion som tar hand om dessa icke-standarder - det är *mycket* säljande. Jag har inte min loggfil tillgänglig här, men den kan skickas och den tillsammans med GEDCOM-filen är ju allt som behövs för att man ska kunna göra en sådan funktion bättre, undan för undan.

  3. #3

    Cesar da Silva
    Medlemsnr
    48723
    Inlägg
    4
    Hej Tommy,
    Jag misstänkte att det var så.
    Jag tror att det skulle vara bra om DISGEN skulle vara mer förlåtande vid import av GEDCOM-filer, där man fick välja vad som skulle hända med den importerad posten som innehöll taggen som inte stöds av DISGEN.
    Jag har också letat på Internet efter någon program som kan spara/konvertera GEDCOM-filer till GEDCOM version 4.0 format. På detta sätt så tror jag att det skulle underlätta importen av min GEDCOM-fil till DISGEN eftersom GEDCOM version 4.0 är mer standardiserad. Är det någon som känner till någon sådan program eller hemsida på Internet som kan utföra detta?

    Med vänliga hälsningar,
    Cesar da Silva

  4. #4
    DanielBerglunds avatar
    Daniel Berglund
    Medlemsnr
    25564
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 230
    Gedcom v4 är väl samtida med Magnus Ladulås och gör nog inget bättre, särskilt som v4-importen i Disgen inte har underhållits på många år. I nästa version av Disgen tar vi bort den helt.

    Problemet med din import är inte att det finns en massa icke-standard taggar, dem struntar Disgen bara i, utan problemet är att det finns två individer som refereras i filen men de verkar inte finnas definierade. Se längst ner i filen. Det klarar inte Disgen alls och då avbryts importen. Det är möjligt att detta går att ordna ändå genom att regidiera lite i gedcomfilen.

    Hittills har vi sagt att vi inte försöker stödja direkta felaktigheter i gedcomfilerna. Vi får väl se om det går att hantera en del av vissa andra programs egenheter i nästa version av Disgen, men det är ganska arbetskrävande, för det finns många olika program och det finns tydligen många olika sätt att läsa fel i gedcom-standarden.

    Om någon har tid över och intresse för lite utveckling, så vore det intressant att ha en "gedcom-masserare" som läser in en gedcomfil och skriver ut den, rättad. Man skulle kunna utgå från Disgens gedcomparser och förmodligen sparka igång något med FreePascal.
    Ordförande & Disgenutvecklare.

  5. #5

    Cesar da Silva
    Medlemsnr
    48723
    Inlägg
    4
    Hej Daniel!
    Tack för ditt snabba och utförliga svar.
    Importen fixades i samband med att jag tog bort problemet som det nämndes i felrapportens sista rader, precis som du nämnde.

    Mvh,
    Cesar da Silva

  6. #6

    Tommy Petersson
    Medlemsnr
    49794
    Inlägg
    245
    Citat Ursprungligen postat av DanielBerglund Visa inlägg
    Gedcom v4 är väl samtida med Magnus Ladulås och gör nog inget bättre, särskilt som v4-importen i Disgen inte har underhållits på många år. I nästa version av Disgen tar vi bort den helt.

    Problemet med din import är inte att det finns en massa icke-standard taggar, dem struntar Disgen bara i, utan problemet är att det finns två individer som refereras i filen men de verkar inte finnas definierade. Se längst ner i filen. Det klarar inte Disgen alls och då avbryts importen. Det är möjligt att detta går att ordna ändå genom att regidiera lite i gedcomfilen.

    Hittills har vi sagt att vi inte försöker stödja direkta felaktigheter i gedcomfilerna. Vi får väl se om det går att hantera en del av vissa andra programs egenheter i nästa version av Disgen, men det är ganska arbetskrävande, för det finns många olika program och det finns tydligen många olika sätt att läsa fel i gedcom-standarden.

    Om någon har tid över och intresse för lite utveckling, så vore det intressant att ha en "gedcom-masserare" som läser in en gedcomfil och skriver ut den, rättad. Man skulle kunna utgå från Disgens gedcomparser och förmodligen sparka igång något med FreePascal.
    Intresse och kunskap, inklusive i Pascal, finns. Kanske svårare med tiden. Om jag fick ett ex av DiSGen för besväret skulle det kanske gå lättare att hitta tiden, utan en GEDCOM-masserare blir det ju ändå inget köp för mig. Ska programmet göras som ett fristående program kan jag ju göra det i C# eller VB.Net, har alla Microsofts program via MSDN-prenumeration.

    Finns det för övrigt något standardmässigt sätt att länka till foton i en GEDCOM-fil?

    Finns det något dokument som beskriver exakt den (subset/superset av) GEDCOM 5.5-standarden som DiSGen hanterar? ("Vi följer GEDCOM 5.5-standarden duger inte som svar... :-))

  7. #7

    Tommy Petersson
    Medlemsnr
    49794
    Inlägg
    245
    Efter lite funderande så behöver ju "GEDCOM-masseraren" vara en integrerad del av DiSGEN (försteg till importen) för att hjälpa till med försäljningen - annars går den ju att använda innan import till vilket program som helst...

  8. #8
    DanielBerglunds avatar
    Daniel Berglund
    Medlemsnr
    25564
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 230
    Citat Ursprungligen postat av tommypeters Visa inlägg
    Intresse och kunskap, inklusive i Pascal, finns. Kanske svårare med tiden. Om jag fick ett ex av DiSGen för besväret skulle det kanske gå lättare att hitta tiden, utan en GEDCOM-masserare blir det ju ändå inget köp för mig. Ska programmet göras som ett fristående program kan jag ju göra det i C# eller VB.Net, har alla Microsofts program via MSDN-prenumeration.
    Ett exemplar av Disgen till de som utvecklar på Disgen eller angränsande program är inget problem alls.
    Citat Ursprungligen postat av tommypeters Visa inlägg
    Finns det för övrigt något standardmässigt sätt att länka till foton i en GEDCOM-fil?
    Nej, det är väl alltid lokala filsystemspather som följer med och därmed blir det problem på ett eller annat vis. Enda sättet är nog att placera alla foton i samma katalog som gedcomfilen och inte skicka med några pather alls.
    Citat Ursprungligen postat av tommypeters Visa inlägg
    Finns det något dokument som beskriver exakt den (subset/superset av) GEDCOM 5.5-standarden som DiSGen hanterar? ("Vi följer GEDCOM 5.5-standarden duger inte som svar... :-))
    Det är källkoden som gäller här. Den är ganska lättläst men omfattande. 6k rader för importen. Exporten är dock bara 1,4k rader.
    Citat Ursprungligen postat av tommypeters Visa inlägg
    Efter lite funderande så behöver ju "GEDCOM-masseraren" vara en integrerad del av DiSGEN (försteg till importen) för att hjälpa till med försäljningen - annars går den ju att använda innan import till vilket program som helst...
    Nja, vi kan nog ha fristående generalla program för specialuppgifter. Vi är ju inte "föreningen Disgen" så om det går att använda till andra program är det ingen nackdel. Disgen blir i sin tur ganska klumpigt om allt ska integreras där.

    Däremot är det nog så att en gedcom->gedcom transformering inte kan lösa alla problem, utan en del begrepp behöver man skriva in direkt i Disgens databas. Det är ett argument för integrering av i alla fall vissa delar.
    Ordförande & Disgenutvecklare.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •