Jag tror man måste ta hänsyn till vilket program det är i en hel del fall, t ex om ett visst program genererar i och för sig väldefinierad gedcom men på ett sådant sätt att den inte följer standard. Bara för att hitta på ett exempel: anta att programmet X har växlat betydelsen av IMMI och EMIG men gör i övrigt helt rätt. I ett sådant fall kan inte en masserare veta att IMMI och EMIG ska växlas tillbaka om den inte också vet att filen kommer från just programmet X.
Ett annat fall där jag kan tänka mig att det behövs ett enkelt GUI är där användaren måste ges möjlighet att välja hur konverteringen ska ske. T ex har MinSläkt s.k. konfidentiella noteringar som kan exporteras med den privata taggen _CONF_NOTE. Disgen, däremot, har inte något officiellt begrepp som innebär att en notis är konfidentiell. Tydligen var notistypen "extra text" tänkt så från början men det har inte upprätthållits i praktiken. Här bör man alltså låta användaren av masseraren välja vad som ska ske, dvs välja på några rimliga lösningar som masseraren implementerar.
En sak till som vore bra är om man kan ändra egendefinierade notistyper under konverteringen. Man kanske inte vill använda de som finns i den inkommande gedcomfilen utan vill byta ut dem mot andra.
Nåja, sådana här saker måste inte vara med från början. Det är nog bättre att börja så enkelt som möjligt och se hur långt det räcker i praktiken. Med lite tur räcker det långt nog..

Svara med citat