Resultat 1 till 25 av 25

Ämne: Problem med GEDCOM 5 import i Disgen

Hybridvisning

Föregående inlägg Föregående inlägg   Nästa inlägg Nästa inlägg
    DanielBerglunds avatar
    Daniel Berglund
    Medlemsnr
    25564
    Ja, det finns i alla fall ingen annat skrivet. Sedan går ju trial-and-error i Disgen men det bästa är att försöka kontrollera vad som faktiskt händer bakom kulisserna.

Jag ser (i källkoden) att man hanterar multimediarecords (OBJE), tydligen genom att ta första bilden (definierad som att FORM är någon känd bildtyp, t ex jpg) och sätta den som porträtt och övriga bilder som vanliga bilder. Sedan får man själv kopiera filen till DgPic. Filnamnet förutsätts tydligen vara utan sökväg. Så det finns förutsättningar...
    Vice ordförande (2025) & Disgenutvecklare.

Tommy Petersson
    Medlemsnr
    49794
    Ja, då är det ju idé att försöka, sedan får jag ta "baby steps" och försöka få fram så mycket tid jag kan...

Tommy Petersson
    Medlemsnr
    49794
    Går det enkelt att "nollställa" DiSGEN? Nu har jag ju en läsversion med min GEDCOM-fil, för att kunna testa en ny inläsning av en masserad GEDCOM och se hur resultatet blivit så behöver jag ju tömma databasen.

DanielBerglunds avatar
    Daniel Berglund
    Medlemsnr
    25564
    Med demoversionen är det nog enklast att först 1) ta bort datamappen med Utforskaren, 2) Låta Disgen skapa en ny top datamapp, 3) Ta en kopia av denna.

När du ska "nollställa" plockar du bort din nedskräpade datamapp och ersätter med en kopia av den kopia du tog ovan. Behåll namnet på datamappen så hittar Disgen till den nästa gång den startar.

Med den riktiga versionen av Disgen gör man nog en variant av det ovanstående men då kan man enkelt skapa nya datamappar och (rätt enkelt) växla mellan dem.
    Vice ordförande (2025) & Disgenutvecklare.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •