Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Plugins till Disgen

Hybridvisning

Föregående inlägg Föregående inlägg   Nästa inlägg Nästa inlägg
    DanielBerglunds avatar
    Daniel Berglund
    Medlemsnr
    25564
    Frågan (1) är om/hur en plugin kan påverka GUI:et.

Göra egna fönster från en plugin är nog svårt. Att inom vissa givna ramar lägga till ett menyval eller liknande är däremot ganska lätt.

Frågan (2) är hur plugins ska kunna lagra/skapa/aceessa egna data. Anta att man gör en sök-plugin. När man söker via denna får man ett visst resultat. Hur ska pluginen kunna lagra detta för senare bruk? Ska pluginen alls kunna detta?
    Vice ordförande (2025) & Disgenutvecklare.

Tommy Petersson
    Medlemsnr
    49794
    Möjligen lagrar man datat i xml-filer där namnet på filen är söknyckeln.

Bror Johansson
    Medlemsnr
    8633
    Av vad jag kan läsa i denna tråd får jag intrycket att tilläggsfunktionaliteterna (i form av ex.vis plugin-er) avses exekvera i samma process som Disgen, med alla de risker och problem som det medför. Avsevärt mycket bättre vore, tycker jag, att speca ett protokoll - baserat på TCP eller UDP - via vilket tilläggsprogramvarorna som klient kommunicerar med Disgen (som server).

Fördelar:
    Mera portabelt (såväl över OS som implementationsmiljöer),
    bättre stabilitet (exekveringsfel i en "plugin" behöver inte påverka Disgen-processen,
    så länge protokollet bibehålls kan Disgen och "pluginer" uppdateras oberoende av varandra,
    o.s.v.

Finns det ens någon plugin-framework för Delphi som är portabel över Mac, Windows och Linux?

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •