Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Manuell nedskrivning av uppgifter?

  1. #1

    Jan Elmqvist
    Medlemsnr
    27212
    Ort
    Askersund
    Inlägg
    11

    Manuell nedskrivning av uppgifter?

    När jag började släktforska i en studiecirkel fick jag klart för mig att det var viktigt att anteckna allt som stod i Husförhörs-längderna och i annat forskningsmaterial. Då använde jag filmkort som lånades från SVAR. Jag gjorde naturligtvis som cirkelledaren sagt. Mycket ordentligt.
    Nu när jag i all forskning använder datorn har jag inte gjort dessa manuella anteckningar utan skrivit ned alla hänvisningar i datorn, för respektive händelse. Det har jag gjort mycket noggrant. Min fråga är om alla som forskar med datorn gör likadant eller fortfarande skriver ned alla uppgifter för hand innan inmatning i släktforskarprogram. Jag använder DIS.

    Hälsningar
    Jan Elmqvist

  2. #2
    DanielBerglunds avatar
    Daniel Berglund
    Medlemsnr
    25564
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 225
    Jag brukar göra anteckningar (inte på papper utan i textfiler på datorn) tills jag har bilden klart för mig för någon viss familj, och då kopierar jag in de anteckningar som är värda att spara, i programmet till de enskilda personnotiserna. Det blir ju ytterligare anteckningar om var jag letat, lite hypoteser, ledtrådar och annat och dem kopierar jag inte in. Men jag sparar textfilerna så jag har möjlighet att undvika att göra om letandet senare om jag återvänder till samma familj eller person.

    Tidigare med mikrokort och mikrofilm var man - såvitt jag förstår, jag var inte riktigt med på den tiden - tvungen att anteckna betydligt mer rådata från korten/filmen helt enkelt för att man var tvungen att skicka tillbaka den alltför snart. Det slipper vi ju idag med internetabonnemang, så det behovet av anteckningar har fallit bort.
    Ordförande & Disgenutvecklare.

  3. #3
    Phryxes avatar
    C-G Magnusson
    Medlemsnr
    13088
    Inlägg
    1 039
    Skriver inget för hand längre, däremot som Daniel diverse enkla textfiler innan de kopieras in i Disgen. Använder Autohotkey och har lagt in ex. ett snabbkommando CTRL+ALT+N för att snabbt starta Anteckningar (Notepad), ett annat för att snabbt skriva dagens datum CTRL+ALT+D (brukar vara bra till filnamn etc) osv.

  4. #4

    Lennart Carlsson
    Medlemsnr
    01222
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    98
    Hejsan!
    Frågan är klart berättigad enligt mitt sett att se. Jag fick samma instruktioner av min handledare en gång
    och hållit fast vid att nedteckna mina rön på papper. Tidigt gjorde jag en blankett i excel för utskrift och den
    använder jag fortfarande 25 år senare. Blanketten har reviderats efterhand som jag funnit det praktiskt.
    Som jag jobbar känns det lättare och ger bättre översikt över materialet och arbetsflödet. Det problem, som
    jag ännu inte löst, är numreringen av personer, som tillkommer som fosterbarn, omgiften, omgiftas omgiften etc.
    Med en blankett per person kan materialet sorteras i pärmar eller på annat sätt, uppdelas i familjer samt
    kompletteras med allehanda utdrag, bouppteckningar etc.
    Men alla har vi våra metoder...
    /Lennart

  5. #5

    Jan Elmqvist
    Medlemsnr
    27212
    Ort
    Askersund
    Inlägg
    11
    Tack för all information. Dessa svar styrker mig att det är viktigt att göra anteckningar på något sätt.
    Mvh.
    Janne

  6. #6

    Tommy Petersson
    Medlemsnr
    49794
    Inlägg
    245
    Stora fördelen med att skriva på papper är att man lär slarva mindre.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •