Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Samarbete med The Next Generation?

  1. #1

    Tommy Petersson
    Medlemsnr
    49794
    Inlägg
    245

    Samarbete med The Next Generation?

    Jag tycker att webbsidor byggda med verktyget "The Next Generation" är både snabbare, smidigare och snyggare än det mesta (allt?) annat som olika släktforskningsprogram producerar. Vem som helst kan naturligtvis köpa det för cirka 200 kronor, sedan behövs det ett webbhotell som har MySql och PHP för att det ska fungera (många har det, men inte alla). Programmet importerar din GEDCOM-fil till MySQL-databasen.

    Min idé är att då DiSGENs användarbas är så stor borde det vara intressant för dem/honom med ett samarbete med kraftig mängdrabatt. Från och med nästa version av DiSGEN följer TNG med, nypris och uppgraderingspris ökas med den kostnaden DiS för för licensen. Kanske 75 kronor?

    DiSGEN har ju redan möjlighet till att bygga hemsidor och det måste naturligtvis finnas kvar, men utvecklingsresurserna i framtiden skulle kunna koncentreras på annat om TNG följde med. Sedan skulle man ha ett samarbete med TNG om "Utökat GEDCOM-format", för att få över allt intressant från DiSGEN till TNG - eller ett bättre alternativ: ett program som läser direkt från DiSGENs databas och skriver i TNGs MySQL-databas. Kanske det går att utgå från TNGs importprogram.

    TNGs Hemsida

    Exempel på TNG-släktforskningssida

    TNG Demo

    Vad tror ni?

  2. #2
    Phryxes avatar
    C-G Magnusson
    Medlemsnr
    13088
    Inlägg
    1 039
    Jag tror inte gemene man/kvinna klarar av att hantera databaser och skript. Tror hellre att man ska erbjuda nånstans där användaren kan ladda upp sin GEDCOM-fil. TNG funkar bra, men jag föredrar Family Tree PHP.

  3. #3

    Tommy Petersson
    Medlemsnr
    49794
    Inlägg
    245
    Tanken var ju lite att eftersom man vet att många inte kommer att använda TNG - och ännu fler inte skulle köpa det för 200 kronor - så kunde man få ett överenskommet pris för programmet som vore klart lägre än 200kr, kanske 50-75kr. OK, en extrakostnad för de som inte (i alla fall nu) använder det, det utjämnas inte helt av att de som kommer att använda programmet får det billigare. Det var inte heller huvudsaken i idén, utan det att det skulle ingå en överenskommelse om att TNG skulle kunna importera all intressant info från DiSGEN, inte bara det som finns i en standard GEDCOM-fil. För detta behövdes ett samarbete, och att programmet skulle ingå skulle ge pengar för det till TNG.

    Jag har fattat det som att om man inte själv vill/kan programmera i php så kommer det i alla fall att bli en webbsida mha TNG, men ingen större skillnad mot en vanlig statisk (möjligen något rappare). Sedan skulle man kunna tipsa varandra om små praktiska rutiner i ett forum... För den som vill bygga en sida som de snyggare TNG-exemplen måste man förstås göra eget jobb.

  4. #4
    DanielBerglunds avatar
    Daniel Berglund
    Medlemsnr
    25564
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 225
    Någon slags "sitelicens" kombinerat med en server som DIS driver och där en medlem enkelt kan lägga upp sin släktforskning med TNG vore inte dumt, men man får då bygga ett enklare skal kring det hela där medlemmen kan anpassa utseende och skriva någon enklare titelsida eller liknande.
    Ordförande & Disgenutvecklare.

  5. #5

    Patrik Hansson
    Medlemsnr
    22641
    Ort
    Eslöv
    Inlägg
    43
    Det finns flera andra alternativ som t.ex. webtrees och phpGedView som är opensource som gör samma eller snarlika saker som TNG. Dock är det ganska länge sedan jag tittade på TNG. De flesta jag har tittat på för privat bruk har alla haft några standard skin man välja på för att ändra utseende på sajten och möjligheten för den händige att göra egna skin. Det finns alltså flera sätt man skulle kunna tänka sig att DIS skulle kunna driva detta på för att hjälpa medlemmarna på.
    Disgen-utvecklare

  6. #6

    Tommy Petersson
    Medlemsnr
    49794
    Inlägg
    245
    Jo, det finns säkert flera alternativ, men vi kan inte låta ett open source-program följa med en produkt som säljs. Däremot ge instruktioner om var man laddar ner programmet, hur man använder det, samt kanske göra något (som skin) om det behövs. Tanken med TNG var ju också "samarbete" - import av "utökad DiSGEN-GEDCOM". Annars måste vi utveckla det själva.

    TNG har dock ett bra rykte och det finns ju också enklare exempel som jag tror inte man behövt fixa så mycket själv med: http://www.blekingesf.se/db/getperso...=I35457&tree=1
    Man kan ju kontakta Blekinge Släktforskarförening och höra.

  7. #7

    Patrik Hansson
    Medlemsnr
    22641
    Ort
    Eslöv
    Inlägg
    43
    Det beror ju på vilket upplägg föreningen väljer att använda och vilken typ av licens projektet som väljs har. Bara för att det är open source så betyder det inte att det per automatik är uteslutet att använda i produkter som säljs eller i kommersiella syften. Men det är ett problem som får diskuteras när och om det blir aktuellt. Jag kan inte tänka mig att de som utvecklar TNG är speciellt intresserade av att göra specialutveckling åt oss gratis i vilket fall. Om TNG är ett företag så vill dom tjäna pengar på ena eller andra viset i vilket fall, antingen via licensavgifter eller betalning av utveckling skulle jag tro. Men som sagt grundidén är bra och något som borde funderas på. Släktforskarförbundet erbjud ju sina medlemmar ett koncept att via ett företag som hostade phpgedview tror jag det var åt medlemmar mot betalning. Jag vet inte hur det gick med det projektet. Men det finns och har funnits försök åt detta håll tidigare.
    Disgen-utvecklare

  8. #8

    Tommy Petersson
    Medlemsnr
    49794
    Inlägg
    245
    Tanken var inte att Darrin Lythgoe (= TNG) skulle utveckla gratis, överenskommelsen skulle ju vara att programmet skulle levereras med alla kommande fullversioner och uppgraderingar av DiSGEN och att TNG skulle få en summa pengar för det. Specialutvecklingen borde också bli minimal, det gäller ju huvudsakligen att tolka några extra taggar i vår GEDCOM-fil än vad som finns i standard 5.5, och detta om det redan finns möjlighet i TNG att ta hand om det.

    Men rätt när det gäller Open Source, en del sådana projekt har ju inga uppsatta begränsningar för användning i kommersiellt syfte.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •