Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Utländska tecken

  1. #1

    Lars Larsson
    Medlemsnr
    57338
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    45

    Utländska tecken

    Hur skriver man ü och ñ vid inmatning av namn i Disgen?

    /Lars

  2. #2
    Phryxes avatar
    C-G Magnusson
    Medlemsnr
    13088
    Inlägg
    1 039
    Hur menar du, fungerar det inte? Har inte prövat att spara, men det var inga problem att skriva tecknen ...

  3. #3

    Inger Amnefelt
    Medlemsnr
    10065
    Inlägg
    199
    Lars jag har heller inga problem . Det är dubbel knappar som genererar dessa tecken. ñ = <alt gr><~> sammtidig + <n> på min dell-dator.

  4. #4
    Phryxes avatar
    C-G Magnusson
    Medlemsnr
    13088
    Inlägg
    1 039
    Om det gäller hur man skriver det på tangent bordet kan man göra som Inger skriver, eller använda ALT-koder där ü skrivs med ALT+129 och ñ skrivs med ALT+164. Se till att Num(ber) Lock är aktiverat (särskild knapp, en diod brukar lysa), håll ner ALT-knappen och skriv siffrorna på numeriska delen av tangentbordet.

    Nu har du ju skrivit tecknen här i forumet så jag misstänker att problemet gäller något annat. I nödfall kan man kopiera tecknen (CTRL+C) från nån webbsida eller dokument och klistra in (CTRL+V) i Disgen.

  5. #5

    Lars Larsson
    Medlemsnr
    57338
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    45
    Tack för svaren - jag var tydligen mer förvirrad än vanligt när jag ställde frågan ...
    Jag borde själv ha kunnat räkna ut att det är ASCII-kod som gäller.

    /Lars

  6. #6

    Patrik Hansson
    Medlemsnr
    22641
    Ort
    Eslöv
    Inlägg
    43
    i windows 7 (finns nog i de andra också) kan man också använda fönstret som heter teckenuppsättning. Hittas i startmenyn under tillbehör/systemverktyg. Här kan man dra och släppa eller kopiera olika tecken från och kopiera in där man vill ha dem.
    Disgen-utvecklare

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •