Resultat 1 till 23 av 23

Ämne: klättra i träd

  1. #1

    Palle Thalén
    Medlemsnr
    29959
    Ort
    Trosa
    Inlägg
    9

    klättra i träd

    Efter senaste inssända Dispytutdrag kan jag helt plötsligt inte "klättra" bland mina släktingar.
    Någon som kan tala om för mig nvad som har hänt.

  2. #2

    Charlotte Börjesson
    Medlemsnr
    08350
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    51
    Hej Palle

    Jag har loggat in mig med dina inloggningsuppgifter och kan klättra i trädet.

    Loggar du in dig med dina inloggningsuppgifter som finns angivet längst ner på sidan i returfilen
    A29959.TXT som du fick tillbaka senast av ditt Disbytombud? Där ska ditt användarnamn vara
    m29959.
    Du kanke av misstag har använt dig av dina första inloggningsuppgifter där ditt användarnamn var dis29959 för då kan du inte klättra i trädet.

    Hälsningar
    Charlotte
    Disbytombud i DIS-Väst

  3. #3

    Palle Thalén
    Medlemsnr
    29959
    Ort
    Trosa
    Inlägg
    9
    Hej Charlotte

    Tack för ditt svar.
    Ja jag loggar in med mitt medl.nr. och lösenord. Det märkliga är att jag satt och jobbade med att lägga in nya släktingar och eftersom det hade blivit ganska många fler sen senaste utdraget tyckte jag det var dags att skicka in ett nytt dispytutdrag. Det fick jag snabbt tillbaka och ville då kolla några av mina uppgifter.
    Det var då jag såg att det var endast det namn jag slog på som kom upp. Verkar alltså som om det är mitt program som från en dag till annan har "lagt av".
    Jag är tyvärr inte tillräckligt teknisk för att lösa det hela. Har Du någon idé.
    mvh
    Palle 29959

  4. #4

    Charlotte Börjesson
    Medlemsnr
    08350
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    51
    Hejsan

    Du kan pröva med att rensa bort filer i din webbläsare.
    Använder du Internet Explorer (IE) så gå till Verktyg och välj Ta bort webbhistorik... och bocka i de fyra första valen och ta OK. När det är klart så måste du stänga ner alla synliga/öppnade/startade IE fö att borttaget ska fungera. Sedan startar du IE igen och loggar in till Disbyt och se om det nu fungerar att klättra i trädet.

    Hälsningar
    Charlotte

  5. #5

    Palle Thalén
    Medlemsnr
    29959
    Ort
    Trosa
    Inlägg
    9
    Hej igen.
    Har rensat i webbläsaren. Men där var tydligen inte felet. Upptäckte att när jag kom till inloggningsrutan var där 8 sparade tecken för min lösen fast den bara består av 6 tecken. Tog bort dessa och la in mitt lösenord. Sökte sedan på Disbyt, verkade först att fungera på ett par namn men sedan inte. Gick då tillbaka till inloggningsrutan och fick då se att det i lösenordsrutan var 8 blåmarkerade tecken ????? Blir mer o mer komplicerat.
    mvh
    Palle

  6. #6

    Charlotte Börjesson
    Medlemsnr
    08350
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    51
    Hej

    Då har jag ingen förklaring eller förslag på vad du kan göra. Jag har ställt frågan vidare så får vi se vad som kan dyka upp för lösningen. Jag har gjort ett antal klättringar inloggad som dig utan problem.

    Du skulle kunna pröva med en annan webbläsare som Firefox, Google Crome, Opera och se om det är samma problem där.

    Hälsningar
    Charlotte

  7. #7
    Hej!

    Eftersom Charlotte att testat dina inloggningsuppgifter och funnit att de är ok, så ligger felet någon annanstans. Vilken dator, vilken webb-läsare, vilken version av dessa använder du? Det kan nog vara så att vissa webbläsare alltid visar 8 tecken för att inte avslöja hur många tecken lösenordet har. Man kan också aldrig veta om det är en ny version av något program som krånglar till det.

    /Olof C

  8. #8

    Rolf Eriksson
    Medlemsnr
    1977
    Ort
    Vikingstad
    Inlägg
    82
    Hej Palle
    Tittade i basen och du är uppdaterad senast i april 2012. Kan det vara så att du tittar efter personer som ännu inte uppdaterats i basen. Detta görs nämligen bara en gång i månaden oftast i anslutning till månadsskiftet. Vi hade ju en del brevväxling 2 april då det strulade en del men jag kommer inte ihåg riktigt hur vi löste det då men du lyckades tydligen bättre med filen till Håkan i slutet av månaden. Efter detta är ingen uppdatering av din fil gjord
    Beträffande lösenordet så blir det flera markeringar också hos mig, för tillfället har jag 14 blåmarkeringar när jag går in via Disgen och jag har ingen förklaring. Det är i alla fall inget fel på funktionen.
    Sedan har jag provat funktionen med dina inloggningsuppgifter och i min dator fungerar detta perfekt med klättring i träden.
    Tyvärr har jag inget tips vad som är galet hos dig.
    /Rolf
    Rolf Eriksson
    Disbytombud

  9. #9

    Palle Thalén
    Medlemsnr
    29959
    Ort
    Trosa
    Inlägg
    9
    Tack alla som har svarat på mitt inlägg ang. problem med att klättra i släktträdet. Det är inte bara nyligen inlagda personer utan även de som har varit med från början. Så det är tyvärr inte anledningen. Får väl försöka få tag i någon "datanörd" för att kanske lösa mitt problem. Det vore tråkigt att inte kunna jobba med Dis mera.
    Hoppas alla får en bra fortsättning på helgen.
    Palle

  10. #10
    Av Rolfs svar insåg jag att jag har missat att aktivera januari månads uppdatering av Disbyt på webben, vilket nu är gjort.
    /Olof C

  11. #11

    Palle Thalén
    Medlemsnr
    29959
    Ort
    Trosa
    Inlägg
    9
    En fundering i ämnet "klättra i träd"
    Skulle det vara någon idé att göra ett nytt dispytutdrag?
    mvh
    Palle

  12. #12

    Charlotte Börjesson
    Medlemsnr
    08350
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    51
    Hej igen

    Du ska kunna klättra i trädet ändå. Kan du ge exempel på några personer som du inte kan klättra vidare på?

    Hälsningar
    Charlotte

  13. #13

    Palle Thalén
    Medlemsnr
    29959
    Ort
    Trosa
    Inlägg
    9
    Hej där.
    Här kommer några av alla som jag inte kommer åt. Min mormor Ida Petersdotter född 1860 Torsås Kalmar, farfar Axel Wilhelm Andersson född 1877 Motala Östergötland, farmor Anna Cecilia Lagerman 1876 Ask östergötland, lite längre bak Jonas Månsson 1718 Linderås, detta är några exempel . Har lagt in 970 personer så det finns några att välja bland. En hel del av namnen kommer överhuvudtaget inte upp. Tack för att Du försöker åt mig.
    Palle

  14. #14

    Charlotte Börjesson
    Medlemsnr
    08350
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    51
    Hej igen

    Så här tolkar jag det att du har inte problem med att klättra i trädet. Du kan bara klättra i trädet för en person som är med och att det finns med uppgift med namn på föräldrar, hustru eller barn som du fått med. Tomma fält utan namn på personer kan du inte klättra vidare på. Är du med på min förklaring? Du kan klättra vidare på de som har röd pil, upp, åt sidan och nedåt.

    För Ida Petersdotter kan jag klättra bakåt på föräldrarna och för några av dem ytterligare någon generation.
    För farfar Axel Wilhelm Andersson finns bara sonen Bertil att komma vidare på. Hustrun Anna Cecilia Lagerman har du inte fått med i Disbyt.
    Jonas Månsson 1718 Linderås har du heller inte fått med i Disbyt.

    Hälsningar
    Charlotte

  15. #15

    Palle Thalén
    Medlemsnr
    29959
    Ort
    Trosa
    Inlägg
    9
    Hej igen Charlotte. Fantastiskt--en lördagskväll. Så här är det. Jag har kunnat "klättra" med de röda pilarna både uppåt neråt och åt sidorna genom släktleden. T.ex. från min mormor Ida Petersdotter född 1860 i Torsås tillbaka till en släkting,Sven Katt, på 1500-talet i Torsås. Likaså på min hustrus sida. Birgitta född Wilson
    1940 och tillbaka på hennes släkt slutet 1500-talet. Detta också genom dispyt. Alla avvikelser har jag inte ännu hunnit utforska. Det är därför som jag upplever det som mycket frustrerande att det helt plötsligt inte går att se någonting.
    Tack för att Du bryr dig.
    mvh
    Palle

  16. #16

    Tommy Petersson
    Medlemsnr
    49794
    Inlägg
    245
    Får du de röda pilarna, eller syns inte de heller? Det enda som verkar vettigt är att du inte skulle mata in nytt användarnamn/lösenord, men det har du ju redan kollat...

  17. #17

    Charlotte Börjesson
    Medlemsnr
    08350
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    51
    Hej Palle

    Jag är inte på det klara med om du fortfarande anser att du har problem eller inte med att klättra så därför frågar jag dig -

    Kan du klättra på alla personer som har röda pilar?.

    Vad är det du inte ser när du menar att det är mycket frustrerande att det helt plötsligt inte går att se någonting?

    Hälsningar
    Charlotte

  18. #18

    Palle Thalén
    Medlemsnr
    29959
    Ort
    Trosa
    Inlägg
    9
    Hej Charlotte
    Ska försöka klargöra mitt problem så klart som möjligt. Jag går in till Disbyt och skriver in det namn jag vill titta på. Alltså Namn,ort,län ,födelsetal. Namnet kommer upp och med mitt medlemsnr. det är ju därifrån man sedan börjar klättringen. Men det enda som då visas är vem eller vilka som har lagt in den personens namn. Det går inte att komma vidare. Det spelar ingen roll var i trädet bland alla 970 personer jag börjar. En del av namnen kommer inte ens upp men det kan ju bero på att det är jag som lagt in dessa och de inte är registrerade.
    Var i går i kontakt med en "dataperson" och för honom lät det som om problemet är vid källan,alltså där namnen läggs in, detta på grund av att det har fungerat
    i flera år men började att krångla efter sista disbytutdraget. Om Du vill se hur släktkedjan ser ut kan Du få mina inloggningsuppgifter på Ancestry. Där fungerar det hela men där kan man ju inte se vilka andra som ev. forskar på samma släkt. Hoppas att Du förstår vad jag menar.
    Hälsningar
    Palle

  19. #19

    Charlotte Börjesson
    Medlemsnr
    08350
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    51
    Hej igen
    Ge mig ett eller två exempel på exakt vad du anger för att söka en person som du inte kan komma vidare på.

    När du får upp träfflistan på de medlemmar som har med personerna i Disbyt då står det väl Familj och inte Person som du klickar på för att komma in i trädet och se de ev. röda pilarna.

    Jag kommer att vara borta nu resten av dagen så sent ikväll eller i morgon kan jag titta på detta igen.

    Hälsningar
    Charlotte

  20. #20

    Palle Thalén
    Medlemsnr
    29959
    Ort
    Trosa
    Inlägg
    9
    Hej Charlotte ! och även andra som har visat intresse för mitt ämne.
    Här sitter en gubbe med väldigt röda öron" skammens färg"
    Rolf Eriksson ringde mig på morgonen och talade om att han hade följt diskussionen med mitt "problem".
    Det gäller bara att trycka på rätt knappar.
    Trots att jag har hållit på jag tror det är över tio år sitter jag och gör tokigheter. När jag lagt in det namn jag vill söka på har jag gått vidare och tryckt på medlemsnummret i stället för på familj. Inte underligt att det inte gick att komma vidare.
    Tack Charlotte och andra och speciellt Rolf som knäckte "nöten" för mig. I fortsättningen ska jag tänka efter före, är det rätt knapp.
    Hälsningar
    Palle

  21. #21

    Charlotte Börjesson
    Medlemsnr
    08350
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    51
    Hej Palle

    Så bra att lösningen var så enkel.

    Hälsningar
    Charlotte

  22. #22
    VAR söker jag på namn i Disbyt ? ? ?

  23. #23

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •