+ Svara på ämne
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 1 2
Resultat 21 till 34 av 34

Ämne: RGD - Frågor/synpunkter

Anders Ardö
    Medlemsnr
    49324
    Citat Ursprungligen postat av BrJohan Visa inlägg
    För var och en som som skulle kunna tänkas vilja engagera sig i ett projekt av den storleksordning som krävs för att framgångsrikt konstruera, implementera och idriftta ett system av den art som RGD tycks behöva bli, finns ett antal goda anledningar att få ett antal frågor besvarade.

1. Har den prototyputvärdering som tjänat som genomförbarhetsstudie, dokumenterats och tillgängliggjorts?
    Beta-testen är ett led i detta. All programkod kommer att göras tillgänglig via Github och kommer att innehålla dokumentation inklusive erfarenheter. Och jag har som målsättning att försöka skriva en artikel som rapporterar vad vi har gjort och våra erfarenheter.

För det fall att en agil utvecklingsmodell ansatts, så frågas:

B1. Har DIS erfarenhet av sådan systemutveckling?
    Jag har erfarenhet av agil utveckling både inom rena forskningsprojekt och inom projekt som framgångsrikt har utvecklat informations-tjänster för universitet och högskolor. Detaljer hittar du på http://www.eit.lth.se/personal/anders.ardo

Och som Carl-Johan säger - engagera er och delta, påverka, ha synpunkter, konstruktiv kritik, mm
    Vem vet det kan rent av komma att bli något användbart - i varje fall är det intressant och utvecklande att vara med.

Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Bror, det finns både projektledare, undertecknad, och styrgrupp för RGD-projektet. Som så mycket annat när det gäller ideellt engagemang så påverkas innehåll, arbetssätt, resultat och allt annat av de personer som initierar och engagerar sig i arbetet. Så är det även i detta fall. Styrelsen är informerad om arbetet även om de inte är insatta i alla detaljer.
    Christer Gustavsson - Verksamhetsledare DIS

Bror Johansson
    Medlemsnr
    8633
    När förväntas version "System 0.5" av RGD-Webtjänster bli tillgängligt? Planlagd tidpunkt är ju "slutet Januari 2015", som nu raskt nalkas.

Carl-Johan Gustafsson
    Medlemsnr
    19138
    Den blev färdigtestad i förra veckan, men på grund av nyckelpersons frånvaro under en tid, vågar vi inte göra produktionsändringen förrän mitten av februari.

Men ändringen innebär inte någon ändring av funktionalitet, så ur användarsynpunkt syns ingen direkt skillnad.
    Skillnaden består i att vi nu inte alls påverkar användarens GEDCOM fil, utan hanterar all data vi behöver i egna separata filer.

Vi ser det som en förbättrad säkerhet och ett steg mot en produktionsversion.

Anders Ardö
    Medlemsnr
    49324
    När förväntas version "System 0.5" av RGD-Webtjänster bli tillgängligt? Planlagd tidpunkt är ju "slutet Januari 2015", som nu raskt nalkas.
    Den finns där nu - men som sagt inga stora synliga förändringar förutom att export av GEDCOM-filer nu ska ta med all information från de inladdade filerna.

Sören Ewaldsson
    Medlemsnr
    10888

RGD hemsida

Jag skulle hjärna kontrollera mina data, men det finns ingen möjlighet att ansluta till sidan http://rgd.eit.lth.se:8085.
    Hur gör jag?
    Sören Ewaldsson

Anders Ardö
    Medlemsnr
    49324
    Citat Ursprungligen postat av virde1 Visa inlägg
    Jag skulle hjärna kontrollera mina data, men det finns ingen möjlighet att ansluta till sidan http://rgd.eit.lth.se:8085.
    Hur gör jag?
    Sören Ewaldsson
    Servern är flyttad till http://rgd.dis.se:8085

Phryxes avatar
    C-G Magnusson
    Medlemsnr
    13088
    Vad är status för RGD i dagsläget?

Anders Ardö
    Medlemsnr
    49324
    Citat Ursprungligen postat av Phryxe Visa inlägg
    Vad är status för RGD i dagsläget?
    Vidareutvecklingen ligger nere pga brist på utvecklarresurser :-(

Phryxes avatar
    C-G Magnusson
    Medlemsnr
    13088
    Citat Ursprungligen postat av dis49324 Visa inlägg
    Vidareutvecklingen ligger nere pga brist på utvecklarresurser :-(
    Tack för svaret. Hoppas det ändrar sig ...

Tommy Petersson
    Medlemsnr
    49794
    Kontrollfunktionen är i alla fall guld värd :-)

Åke Nordström
    Medlemsnr
    33277
    Citat Ursprungligen postat av tommypeters Visa inlägg
    Kontrollfunktionen är i alla fall guld värd :-)
    Jag hittar inte längre någon möjlighet att köra en kontroll av min forskning. Är RGD helt stoppat?

Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Du menar förmodligen openRGD som finns på https://www.dis.se/openrgd
    Christer Gustavsson - Verksamhetsledare DIS

Åke Nordström
    Medlemsnr
    33277
    Ja. Lite SBS gjorde att jag glömt hur men nu är det fixat. Som sagts tidigare kontrollfunktionen är guld värd.

+ Svara på ämne
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 1 2

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg