Resultat 1 till 3 av 3

mne: Mste alla niver i ortstrdet vara med vid utskrift

Hybridvisning

Fregende inlgg Fregende inlgg   Nsta inlgg Nsta inlgg

Mste alla niver i ortstrdet vara med vid utskrift

Hej!
    Mste alla niver i ortstrdet vara med vid utskrift.
    Jag har lagt in grdsbeteckningar i ortsdatabasen fr att kunna se i kartan var grden ligger. Nr jag sedan ska skiva ut t.ex. ansedel (och nnu vrre antavlan) blir det mycket rrigt.
    Tex fdd i BB1 = 2:10, Klppe,Marby (Z). Jag skulle vilja kunna vlja att utesluta grdar vid utskrif. r detta mjligt?
    Hlsningar Kerstin

Olle Fk
    Medlemsnr
    1360
    Inlgg
    138
    Ja, det gr men du mste tnka efter och kanske prova hur du verkligen vill ha det. Det finns tv flt fr varje ort som man kan redigera i 'Redigera ort' det ena har rubriken 'Namn i versikten' och det r dr du skrivit din grdsinformation. Det andra fltet har rubriken 'Namn i utskrifter' och det fylls i av Disgen med bynamn och frsamlingsnamn frutom grdsnamnet nr du skapar en ny ort. Men man kan ndra innehllet i detta flt om man vill, bara det brjar p samma stt som 'Namn i versikten'. Man kan allts ta bort allt som Disgen sjlv lgger till frn ortnamnen. Men denna ndring gller fr alla typer av utskrifter s man mste vara sker p hur man vill ha det innan man ndrar. Om man ngrar sig mste man skriva in informationen fr hand fr alla orter dr man tagit bort den.

Detta var inte s enkelt. Hittade tack vare ditt tips under hjpknappen i Redigera orter: Orter- Namngivning av orter. Dr str bland annat:
    Om du ber Disgen fresl..... - Hittar ingenstans dr jag kan vlja detta.
    Lngre ner str ocks: ven om du fritt kan vlja hur orten skall skrivas ut...... - fungerar det endast p det stt du nmnde. Bara det brjar p samma stt som 'namn i versikten' Tyvrr verkar det som allt som str fram till kommatecknet vara mste med trots att hjptexten utlovar ngot annat. Man kan dremot vlja bort verliggande niver.
    Det slutade med att jag fick ta bort gamla fastighetsbetckningen och lgga den under notiser.
    Tur i oturen ligger hela texten kvar p kartan. Vet inte vad som hnder nr kartan uppdateras. Kanske inmatningen r statisk och inte gr att ndra.

Tack fr hjlpen
    Kerstin

Behrigheter fr att posta

• Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar
  • Du fr inte posta bifogade filer
  • Du fr inte redigera dina inlgg
  •