Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Måste alla nivåer i ortsträdet vara med vid utskrift

  1. #1

    Måste alla nivåer i ortsträdet vara med vid utskrift

    Hej!
    Måste alla nivåer i ortsträdet vara med vid utskrift.
    Jag har lagt in gårdsbeteckningar i ortsdatabasen för att kunna se i kartan var gården ligger. När jag sedan ska skiva ut t.ex. ansedel (och ännu värre antavlan) blir det mycket rörigt.
    Tex född i BB1 = 2:10, Kläppe,Marby (Z). Jag skulle vilja kunna välja att utesluta gårdar vid utskrif. Är detta möjligt?
    Hälsningar Kerstin

  2. #2

    Olle Fåk
    Medlemsnr
    1360
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    142
    Ja, det går men du måste tänka efter och kanske prova hur du verkligen vill ha det. Det finns två fält för varje ort som man kan redigera i 'Redigera ort' det ena har rubriken 'Namn i översikten' och det är där du skrivit din gårdsinformation. Det andra fältet har rubriken 'Namn i utskrifter' och det fylls i av Disgen med bynamn och församlingsnamn förutom gårdsnamnet när du skapar en ny ort. Men man kan ändra innehållet i detta fält om man vill, bara det börjar på samma sätt som 'Namn i översikten'. Man kan alltså ta bort allt som Disgen själv lägger till från ortnamnen. Men denna ändring gäller för alla typer av utskrifter så man måste vara säker på hur man vill ha det innan man ändrar. Om man ångrar sig måste man skriva in informationen för hand för alla orter där man tagit bort den.

  3. #3
    Detta var inte så enkelt. Hittade tack vare ditt tips under hjäpknappen i Redigera orter: Orter- Namngivning av orter. Där står bland annat:
    Om du ber Disgen föreslå..... - Hittar ingenstans där jag kan välja detta.
    Längre ner står också: Även om du fritt kan välja hur orten skall skrivas ut...... - fungerar det endast på det sätt du nämnde. Bara det börjar på samma sätt som 'namn i Översikten' Tyvärr verkar det som allt som står fram till kommatecknet vara måste med trots att hjäptexten utlovar något annat. Man kan däremot välja bort överliggande nivåer.
    Det slutade med att jag fick ta bort gamla fastighetsbetckningen och lägga den under notiser.
    Tur i oturen ligger hela texten kvar på kartan. Vet inte vad som händer när kartan uppdateras. Kanske inmatningen är statisk och inte går att ändra.

    Tack för hjälpen
    Kerstin

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •