-
Beträffande dubblettsökning så är jag väl förtrogen och använder ett eget program Dubbelgångaren 2012. Men när forskare har en flock för sig själv, en flock för sin make/maka och dessutom flockar för barnens resp. Då är det troligt att dubbelgångare skapas.
-
Nja, varför det skulle vara större risk att skapa dubbelgångare om man har flera flockar förstår jag inte riktigt.
-
Om du kopplar isär dig och din fru. Gör en antavla för dig själv, skapar en söklista på personerna i antavlan, utökar söklistan med alla personer som på något sätt är släkt.
Finns din fru med i den söklistan så finns det gemensamma personer. Dvs samma person ska förekomma i en flock skapad för dig och en flock som är din frus.
-
Den metoden fungerar inte. Det kan finnas andra kopplingar mellan flockarna än just mellan din fru och dig.
Om jag exempelvis hade min morfar och mormor i olika flockar och kopplade isär dem, skulle de ändå komma med i söklistan eftersom de var tremänningar.
Deras gemensamma anor får ju dock enbart finnas i en av flockarna.
-
Även jag hör till dem som tycker systemet med flockar är smidigt. Men den bakomliggande tabellen i databasen är för mig som användare tämligen ointressant. Det fungerar ju, och det kommer vi långt med.
Begreppet flagga är kanske egentligen samma sak, men inte så permanent. Att ur en flock bryta ut "skära" utan väl definierade kriterier är ju svårt; Svaret jag får är ju bara ur just den flocken, kanske hade det varit bättre att använda samma kriterier, men ur hela materialet. Då får jag ju med dem som råkat hamna i "fel" flock? Att regelbundet kontrollera att flocken innehåller bara de som skall vara där, och då även samtliga som ska vara där, är ett omständigt arbete.
Bygger programmakarna i stället upp en bra sökmotor och en rapportgenerator jag själv kan styra och spara (tom utan att "flagga") så har vi kommit ganska långt på ett fint datastöd.
Jag upplever det som viktigt att vi som användare inte helt "låser" oss till ett visst arbetssätt, men ser de möjligheter och förbättringar ett nytt arbetssätt kan ge och på den vägen också ge vår forskning nya dimensioner.
Möjligheten att flagga en viss sökning, ett visst begrepp, eller liknande kanske ger ett betydligt större utbyte än flockbegreppet.
-
När jag var ny användare av Disgen 1995, gjorde jag först så att jag placerade mig själv i flock 1 liksom mina föräldrar, deras syskon och några till.
Sedan upptäckte jag att det blev bökigt om man skulle hålla ordning på deras föräldrars resp. släktingar.
Då lade jag in ff i flock 50, fm i flock 100, mf i flock 150 och mm i flock 200.
Mm hamnade först i flock 150 ihop med några av hennes släkt, men jag upptäckte detta innan det blev för många och flyttade då dessa till flock 200 där de passade bättre.
För mig har denna struktur fungerat bra och finns det någon ana man är tveksam till kan man lägga in den i en separat nyskapad flock redan från början.
Då kan man ju koppla loss t.ex. flock 300 från flock 100 ifall tveksamhet skulle uppstå och kopplingen inom flock 300 kvarstår till de övriga bakåt i tiden.
Behörigheter för att posta
- Du får inte posta nya ämnen
- Du får inte posta svar
- Du får inte posta bifogade filer
- Du får inte redigera dina inlägg
-
Forumets regler