Resultat 1 till 30 av 98

Ämne: Flaggor och flockar

Hybridvisning

Föregående inlägg Föregående inlägg   Nästa inlägg Nästa inlägg
    AlfChrs avatar
    Alf Christophersen
    Medlemsnr
    919
    Citat Ursprungligen postat av dis09101 Visa inlägg
    Den helt avgörande skillnaden mellan flockar och flaggor är att när jag kopplat en person till en flock, exempelvis en ingift person, så får det till följd att när jag lägger in denna persons far och mor får dessa automatiskt samma flocknummer. Och så vidare för de ytterligare personer jag lägger in i denna släktgren.
    Det er jeg helt enig i.
    Alf Christophersen Disgen fadder Norge.

Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    En annan viktig skillnad är att en person kan bara tillhör en flock men kan ha flera flaggor.
    Christer Gustavsson - Dis verksamhetsledare emeritus

Håkan Jansson
    Medlemsnr
    13503
    Som det är idag så får man vid inskick till Disbyt tillbaka en matchningslista som innehåller flock- och individnummer i den egna databasen. Då jag har lagt olika släktgrenar i separata flockar, så är detta ett utmärkt sätt att direkt i matchningslistan kunna utläsa vilken släktgren en individ tillhör. Hur är detta tänkt att fungera då flockarna försvinner?

Åke A Källstrand
    Medlemsnr
    12410
    Bra synpunkt visavi matchningslistorna. Ytterligare en anledning att tänka om vad gäller flockarna!

AlfChrs avatar
    Alf Christophersen
    Medlemsnr
    919
    Håper også at flokknr/individ kan bli eksportert til Gedcom-fil. Har i sin tid laget som del av mitt program GEDtreff (som i DIS-Norge ennå brukes til å lage bidragene til DIStreff-tjenesten (norske DISBYT) et eget plott som viser koplingene mellom flokkene og i egen rapport viser hvilke personer og gifte som lenker disse sammen.
    Alf Christophersen Disgen fadder Norge.

Agneta Skafvenhjelm
    Medlemsnr
    44230
    Har med stigande förundran suttit och läst denna tråd, om flockar, och inte någonstans hittat någon hänvisning till nuvarande Handledning för Disgen 8.2. På sidan 66 står det: " Om du får ta del av andra forskares datamaterial är det dock en fördel att placera dessa uppgifter i egna flockar för att undvika sammanblandning av "mitt och ditt"".
    Är det då rimligt att man radikalt tar bort ett, så att säga, rekommenderat, arbetssätt, från en version till en annan?
    Jag och många med mig har ju läst handledningen och gjort som anbefallts!

Torgny Larsson
    Medlemsnr
    24069
    Agneta, man kan tycka så, och det gäller väl allt man vant sig vid. Funktionen du nämner försvinner inte, den ersätts av en mera flexibel lösning. Du kan jobba vidare som du gör nu i 8.2d, och det kommer att föras över till nya versionen. Dina personer du har i olika flockar kommer att få en flagga som anger vilken flock den tillhörde i 8.2d. Vid import från annan släktforskare får man möjligheten att sätta en flagga på alla importerade personer, för att skilja dem från övriga personer. På det sättet kan du kombinera olika typer av flaggor. Det är klart att det blir lite problem för oss alla att lära oss jobba med flaggor i stället för flockar, men övning ger färdighet, och förhoppningsvis upptäcker vi sen nya möjligheter med den nya lösningen.
    Disgen-fadder i DIS samt datorfrågor.

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •