Resultat 1 till 30 av 98

Ämne: Flaggor och flockar

Hybridvisning

Föregående inlägg Föregående inlägg   Nästa inlägg Nästa inlägg
  1. #1

    Agneta Skafvenhjelm
    Medlemsnr
    44230
    Ort
    Båstad
    Inlägg
    2
    Har med stigande förundran suttit och läst denna tråd, om flockar, och inte någonstans hittat någon hänvisning till nuvarande Handledning för Disgen 8.2. På sidan 66 står det: " Om du får ta del av andra forskares datamaterial är det dock en fördel att placera dessa uppgifter i egna flockar för att undvika sammanblandning av "mitt och ditt"".
    Är det då rimligt att man radikalt tar bort ett, så att säga, rekommenderat, arbetssätt, från en version till en annan?
    Jag och många med mig har ju läst handledningen och gjort som anbefallts!

  2. #2

    Torgny Larsson
    Medlemsnr
    24069
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    927
    Agneta, man kan tycka så, och det gäller väl allt man vant sig vid. Funktionen du nämner försvinner inte, den ersätts av en mera flexibel lösning. Du kan jobba vidare som du gör nu i 8.2d, och det kommer att föras över till nya versionen. Dina personer du har i olika flockar kommer att få en flagga som anger vilken flock den tillhörde i 8.2d. Vid import från annan släktforskare får man möjligheten att sätta en flagga på alla importerade personer, för att skilja dem från övriga personer. På det sättet kan du kombinera olika typer av flaggor. Det är klart att det blir lite problem för oss alla att lära oss jobba med flaggor i stället för flockar, men övning ger färdighet, och förhoppningsvis upptäcker vi sen nya möjligheter med den nya lösningen.
    Disgen-fadder i DIS samt datorfrågor.

  3. #3
    AlfChrs avatar
    Alf Christophersen
    Medlemsnr
    919
    Ort
    Songe
    Inlägg
    479
    Hva vil bli eksportert i GEDCOM-filer, de gamle flokk:individ nummereringer, eller vil det komme et nytt sekvensielt nr, eller vil man kunne velge?
    Alf Christophersen Disgen fadder Norge.

  4. #4

    Agneta Skafvenhjelm
    Medlemsnr
    44230
    Ort
    Båstad
    Inlägg
    2
    Tack för svaret, Torgny. Som du säkert själv läst i Handledningen, så är anledningen till att man skriver som man gör, att undvika röra i källträdet resp. ortdatabasen när man får ta emot andra forskares data. Detta kan man väl inte undvika i det nya Disgen bara genom att bara aktivera flaggor? Det enda sättet att fixa detta är väl att lägga flockarna i olika datamappar (Om nu den funktionen kommer att finnas kvar??), där de kan ha sina egna källträd och ortdatabaser? Eller?

  5. #5

    Torgny Larsson
    Medlemsnr
    24069
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    927
    Hej Agneta. Bra fråga. Det finns i 8.2d inte separata ortsträd eller källträd för flockar, så det blir ingen skillnad i nästa version. För allt i en datamapp (även med Arkiv) finns ett gemensam ortsträd och ett gemensamt källträd, så där måste du ha fått fel för dej. Vid import måste man idag ange var de importerade källorna skall läggas, så där sker en viss uppdelning inom källträdet. Att lägga i olika datamappar är ett bättre alternativ, tycker jag.
    Disgen-fadder i DIS samt datorfrågor.

  6. #6
    Inom den senaste tiden har jag börjat använda flaggor på ett smart sätt. Då tänker jag mig att kunna söka personer på ett smart sätt. När jag vid sökningen markerar två flaggor, blir resultatet alltid en mängd utvalda som ELLER (OR). I den nya versionen av Disgen borde det gå att även få med urval i form av OCH (AND) samt XOR.

    Jag ansluter mig till skaran som tycker att detta skulle vara en värdefull funktion i nya Disgen. På det sättet kommer man kunna göra smartare sökningar med hjälp av flaggorna (under förutsättning att man funderat ut och lagt in bra flaggor).

  7. #7
    Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    1 873
    Bo, ditt önskemål kommer att bli tillgodosett.
    Senast redigerat av Christer den 2015-06-07 klockan 21:33.
    Christer Gustavsson - Dis verksamhetsledare emeritus

  8. #8

    Åke Nordström
    Medlemsnr
    33277
    Ort
    Karlstad
    Inlägg
    153
    Har med intresse följt inläggen om flockar/flaggor. Själv fastnade jag tidigt för flockar, som ett sätt att hålla isär olika släktgrenar, eftersom föräldrar eller barn automagiskt hamnade i rätt flock, vilket jag inte kunde uppnå med flaggor. Vad jag förstår kommer det på något sätt att markeras flocktillhörigheten vid flytt till nya Disgen. Vad jag därutöver skulle vilja är att typ "flock/släktflagga" automatisk sätts om man så önskar, genom att man redan vid start av en ny släktgren har ett fält för släktflagga som sedan automatiskt följer besläktade personer och som kan ses i fältet centrumperson.

  9. #9

    Bror Johansson
    Medlemsnr
    8633
    Inlägg
    256
    En i sammanhanget måhända relevant fråga är denna: Kan flockar - med hänsyn till att de flesta äktenskap mellan personer vars anor inte är geografiskt väl separerade, sannolikt har någon gemensam ana mindre än femton generationer bakåt - användas för att sära släktgrenar? Jag antar då att en individ kan höra till (högst) en flock.

    Bland de familjer som finns representerade i min och min hustrus släkt-databas har jag (hittills) funnit fyra familjer av tio i kretsen av våra föräldrars syskon, där man och hustru har någon gemensam ana mellan sju och elva generationer bakåt. Jag har därutöver (naturligtvis) funnit ett stort antal anförluster i mera 'avlägsna' familjer.
    Senast redigerat av BrJohan den 2015-06-07 klockan 21:51.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •