Resultat 1 till 30 av 98

Ämne: Flaggor och flockar

Hybridvisning

Föregående inlägg Föregående inlägg   Nästa inlägg Nästa inlägg
  1. #1
    Jag använder många flockar enligt rekommendationen i Diskulogen 94 (2011-09). Vid sökning är det väldigt effektivt att kombinera flock (= del av släkten) med exempelvis ett namn. Använder den även när jag gör utskrifter åt släktingar för att avgränsa utskriften till den del av släkten de är intresserade av. Att registrera en persons flocktillhörighet är i stort sett helt automatiskt vilket är en avgörande skillnad mot flaggor.
    Dessutom använder jag redan drygt hälften av de möjliga flaggorna och 25 flockar (Rolf Persson, som skrivit nämnda artikel i Diskulogen har där 36 flockar). Ett ökat antalet flaggor blir nödvändigt - men det blir då också mer svåröverskådligt.
    När jag informerar om Disgen framhåller jag flockar som en mycket användbar finess. På den Disgen-kurs jag håller rekommenderar jag användning av Flockar. Men det kanske jag måste sluta med nu.
    För egen del måste jag överväga att inte uppgradera till Disgen 9 när den kommer, om flockarna inte är med där.

  2. #2

    Bror Johansson
    Medlemsnr
    8633
    Inlägg
    256
    Om flockar:

    Även om:
    * det inte finns något släktforskningsrelaterat problem som inte går att lösa
    utan flock-"mekanismen" i Disgen
    * det inte verkar finns någon släktskapsrelaterad analogi till flockar i sinnevärlden
    * det inte - mig veterligen - finns något annat släktforskningsverktyg som har
    någon motsvarighet till Disgens flockbegrepp

    så tycker jag - av följande skäl:
    * de som börjat använda flockar och som upplever dem som nyttiga, bör givetvis
    kunna fortsätta att använda dem
    * att behålla bakåtkompatibilitet är en mycket god regel i samband med versionsstegning

    att Disgen bör behålla flockbegreppet i funktionellt någorlunda oförändrad form.

    Däremot borde det inte vara något större problem att inte låta en persons flocktillhörighet låsas
    in i en flockspecifik databas. Varför inte ex.vis låta flocktillhörighet bestämmas via konventionell
    databasrelationshantering?

    Flockbegreppet låter sig i så fall generaliseras så att en viss person - om så önskas - kan höra
    till mer än en flock. (Personen N skulle ex.vis kunna höra hemma i flocken "Ingifta", men också
    i flocken "Dog efter första barnbarnsbarns födelse" och även i flocken "Flyttat utomlands, men
    återvänt".)

    Troligt är, att ett sådant flockbegrepp för att kunna nyttiggöras fullt ut, kräver en sök-
    funktionalitet som är avsevärt bättre än vad Disgen 8 erbjuder.

    Reguljära uttryck:

    kan användas för sökning i (bl.a.):
    * SQL-databaser (REGEXP och RLIKE), ...
    * släktforskningsverktyget GRAMPS
    * de flesta OS-miljöer (egrep, sed, awk, ...)

    kan - i den utsträckning som är nyttig för namnsökningar - användas av envar som efter att
    ha studerat uttrycket "M(a|ä)rt(h?)a" kan fås att se det som svarande mot såväl "Märta",
    "Marta", "Märtha", "Martha". Svårt? Näppeligen. Dessutom är det ju så att man inte be-
    höver använda hela repertoaren; det reguljära uttrycket "Märta" svarar nämligen för-
    träffligt mot namnet "Märta".

    förändrar - om de introduceras i sökningssammanhang - ingenting för dem som - oavsett skäl -
    avstår från att använda dem.
    Senast redigerat av BrJohan den 2013-03-11 klockan 23:03.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •