Resultat 1 till 30 av 98

Ämne: Flaggor och flockar

Hybridvisning

Föregående inlägg Föregående inlägg   Nästa inlägg Nästa inlägg

Bror Johansson
    Medlemsnr
    8633
    Jag utgår ifrån att den - i en oviss och förmodligen avlägsen - framtid kommande 'nya' versionen av Disgen med SQL(ite)-databas, kommer att låta användare göra sökningar som styrs av egenformulerade SQL-frågor. Då - men inte förr - ges sökmöjligheter värda namnet.

Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    Det får vi fundera över.
    Vi försöker alltid göra en bedömning och prioritera med utgångspunkt från förväntad nytta för våra medlemmar och vilken utvecklingsinsats som krävs.
    Senast redigerat av Christer den 2014-09-07 klockan 23:47. Anledning: Rättat stavning och kompletterat svaret.
    Christer Gustavsson - Dis verksamhetsledare emeritus

Bror Johansson
    Medlemsnr
    8633
    Citat Ursprungligen postat av Christer Visa inlägg
    Det får i fundera över.
    Skulle "i" ha föregåtts av "v" eller "n"?

(Eller är det det arkaiska andra person pluralis pronomenet?)

Frågan motiveras av att det enligt http://www.dis.se/en/tools/disgen.html skulle vara så att "Medlemmarna styr utvecklingen!".

Torgny Larsson
    Medlemsnr
    24069
    Bror! Eftersom du tog upp det i denna tråden...
    Både du och jag vet att Disgen till stor del utvecklas och har utvecklats av ideellt arbetande medlemmar, utan krav på ersättning, under lång tid, och programmet har ändå blivit ett av de mest använda programmen i Sverige för registrering av släktforskning. Och detta fastän Disgen är ett tämligen avancerat program. Som fadder och fadder-koordinator har jag haft kontakt med många av våra medlemmar, fått hjälpa dem med deras problem och önskemål. Ofta är det rena datorfrågor, att de inte har förstått enskilda funktioner i programmet eller har i realiteten önskemål om specifika nya funktioner. De allra flesta använder inte alla funktionerna i Disgen, men hittar ändå någon funktion som de tycker saknas.

Jag var i våras också med att samla in och sammanställa medlemmars synpunkter på Disgens framtida utveckling, vad man tyckte vara svårt och vad som kunde göras enklare, eller vad som saknas. Där fick vi som svar allt från att det redan var för mycket funktioner, att det är bra som det är och ändra inget fast något specialfunktion saknades alltid, till att vissa funktioner var svåra. Vi har en lång lista på önskemål, som alla i sig är lika behjärtansvärda, så det måste bli en prioritering. Min uppfattning är att vi måste ta stor hänsyn till de behov, problem och önskemål som den stora, kanske tysta, mängden av medlemmar har. Jag gissar att det bara är ett fåtal av dem som kan skriva SQL-frågor.

Från faddrar och utbildare kanaliseras medlemmars problem och önskemålen till produktråd och utvecklare.
    Alla är välkomna till mej med sina synpunkter och önskemål.
    Senast redigerat av Torgny Larsson den 2014-09-09 klockan 01:03.
    Disgen-fadder i DIS samt datorfrågor.

Den helt avgörande skillnaden mellan flockar och flaggor är att när jag kopplat en person till en flock, exempelvis en ingift person, så får det till följd att när jag lägger in denna persons far och mor får dessa automatiskt samma flocknummer. Och så vidare för de ytterligare personer jag lägger in i denna släktgren.

AlfChrs avatar
    Alf Christophersen
    Medlemsnr
    919
    Citat Ursprungligen postat av dis09101 Visa inlägg
    Den helt avgörande skillnaden mellan flockar och flaggor är att när jag kopplat en person till en flock, exempelvis en ingift person, så får det till följd att när jag lägger in denna persons far och mor får dessa automatiskt samma flocknummer. Och så vidare för de ytterligare personer jag lägger in i denna släktgren.
    Det er jeg helt enig i.
    Alf Christophersen Disgen fadder Norge.

Christers avatar
    Christer Gustavsson
    Medlemsnr
    4621
    En annan viktig skillnad är att en person kan bara tillhör en flock men kan ha flera flaggor.
    Christer Gustavsson - Dis verksamhetsledare emeritus

Håkan Jansson
    Medlemsnr
    13503
    Som det är idag så får man vid inskick till Disbyt tillbaka en matchningslista som innehåller flock- och individnummer i den egna databasen. Då jag har lagt olika släktgrenar i separata flockar, så är detta ett utmärkt sätt att direkt i matchningslistan kunna utläsa vilken släktgren en individ tillhör. Hur är detta tänkt att fungera då flockarna försvinner?

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •