Jag har lagt följande förbättringsförslag:

Flockar borde kallats Släktgrenar. Att så inte varit fallet tror jag har gjort att flockar även använts till saker där flaggor vore ett klart bättre val.

Korrekt användning av flockar framgår dock inte av "Vad är en flock?" i Disgens hjälp.
Däremot finns en utmärkt beskrivning i Diskulogen 94 (2011-09).

Jag använder många flockar enligt nämnda rekommendation. Vid sökning är det väldigt effektivt att kombinera flock (= släktgren) med exempelvis ett namn. Jag använder den även när jag gör utskrifter åt släktingar för att avgränsa utskriften till den del av släkten de är intresserade av. Använt på detta sätt syns personernas släktgren direkt på individnumret. Vid urval till Disbytutdrag använder jag en flagga "Säker" kombinerat med de flockar jag kan svara på frågor om.

Eftersom Flockar och Flaggor idag är separata begrepp är de lätta att kombinera i en sökning. Om bägge är flaggor går det ju att söka i söklistan, men det är mycket krångligare.

När jag gör utdrag till Disbyt utesluter jag några av de ingifta släktgrenarna via urvalet av flockar plus att jag enbart tar med de personer jag satt flaggan "Säker" på.

Att registrera en persons flocktillhörighet är i stort sett helt automatiskt vilket är en avgörande skillnad mot flaggor.

Dessutom använder jag redan drygt hälften av de möjliga flaggorna och 25 flockar (Rolf Persson, som skrivit nämnda artikel i Diskulogen har där 36 flockar). Ett ökat antal flaggor blir nödvändigt - men det blir då också mer svåröverskådligt.
När jag informerar om Disgen framhåller jag flockar som en mycket användbar finess. På de Disgen-kurser jag håller har jag tidigare rekommenderat användning av Flockar.

När jag i Disgen 8.2 lägger till en barnaskara hamnar dessa automatiskt i samma flock (= släktgren) som föräldrarna. Detta är helt överlägset jämfört med att behöva sätt en flagga på varje ny person. Motsvarande gäller för tillägg av personens föräldrar.

Fördelar med flockar
1. En persons släktgren syns direkt på individnumret. Bra bland annat i söklistorna.
2. Eftersom Flockar och Flaggor idag är separata begrepp är de lätta att kombinera i en sökning. Om bägge är flaggor går det ju att söka i söklistan, men det är mycket krångligare.