Resultat 1 till 10 av 10

mne: Vilka kllor godknner DiSBYT? Stavning av kllorna?

Tommy Petersson
    Medlemsnr
    49794
    Inlgg
    240

Vilka kllor godknner DiSBYT? Stavning av kllorna?

Jag lste i ngon trd p forumet att frutom de standardiserade stavningarna av kllor frn AD, Genline/Ancestry, SVAR s kan DiSBYT godknna andra kllor, t.ex. "Sveriges Befolkning"-skivorna och Sveriges Ddbok-CD:n. Stmmer detta?

Finns det ngra fler kllor som godknns (och drmed kan ge fyra stjrnor)?

Det finns ju tjnster, som t.ex. Ancestry, som har Sveriges Ddbok inmatad i en databas hos sig, men d anges vl kllan av Ancestry som "Birth from Swedish Death Index" - kommer det att godtas, eller ska man gra "replace" p texten till "CD Sveriges Ddbok"?

DiSBYT kan ju inte hantera alla mjliga varianter p stavningar av kllor - en lista med ett godknt stavningsformat per klla borde finnas som en instruktion till DiSBYT-inlmnande.

Tommy Petersson
    Medlemsnr
    49794
    Inlgg
    240
    Det borde vl finnas en lista ver vad som godknns, det r ju ett program som gr ratingen med 1-4 stjrnor...?

Tommy Petersson
    Medlemsnr
    49794
    Inlgg
    240
    r det sportlovet som gr att det inte kommer ngot som helst svar? det r ju bara en del av Sverige som har sportlov nu...?

Tommy Petersson
    Medlemsnr
    49794
    Inlgg
    240
    1234?

Hej Tommy! Det r lite svrt att svar p din frga eftersom du inte lmnar kllhnvisning

"Jag lste i ngon trd p forumet att frutom de standardiserade stavningarna av kllor frn AD, Genline/Ancestry, SVAR s kan DiSBYT godknna andra kllor, t.ex. "Sveriges Befolkning"-skivorna och Sveriges Ddbok-CD:n. Stmmer detta?"

Svaret p den frgan r att Disbyt godknner alla kllor - och ven frnvaron av kllor.

Men sedan skriver du:
    Finns det ngra fler kllor som godknns (och drmed kan ge fyra stjrnor)?
    - vilket gr att jag kanske tror att du med "godknns" redan frn brjan menar att posten anges med fyra stjrnor i Disbytdatabasen p Internet.

Men systemet med stjrnor har inte alls att gra med att Disbyt (eller programmet som kr Disbyt-utdraget) godknner den ena kllan mer n den andra - utan det handlar dels om hur detaljerat ditt datum i posten r angivet (rtal eller r-mnad-dag?), respektive hur du skriver din klla - och eftersom stjrnsystemet (hr http://disbyt.dis.se/disbyt.shtml) i niv tre och fyra handlar om volymbeteckning och sida, s kan det normalt bara vara kyrkbckerna - men oavsett vilken internetleverantr eller teknik (mikrokort eller rent av den riktiga pappersboken) du anvnder fr att lsa kyrkbckerna [kommentar: jag beropar muntlig information frn Olof C en gng (har inte datum och sammanhang hr) att det r de vanliga kyrkboksvolymbeteckningarna man programmerat fr nr systemet infrdes)].

- Endast rtal finns (min kommentar: ibland har man bara ett rtal, t.ex. frn Sveriges befolkning 1880-1890-1900, eller frn husfrhrslngden eller frn att det inte str mer exakt ngonstans och man inte kunnat hitta fdelsenotisen - och ibland helt enkelt fr att den klla man har r andras Disbyt-uppgifter direkt ur databasen)

* Datum finns (min kommentar: men man har inte skrivit ngon klla i sitt program)

** Kllangivelse finns (min kommentar: det str allts ngot om varifrn uppgiften kommer)

*** Kllangivelse med volymsbeteckning finns (min kommentar: det r bland mnga forskare som brjat slktforska fre 2000-talet (grovt generaliserat) kutym att bara skriva kllan som f/v/d utan att ange volymen, och d betyder det att den finns i den volym dr det r frvntat att finna den med tanke p vriga uppgifter i notisen)

**** Kllangivelse med volymsbeteckning och sida finns

Eftersom jag sjlv inte anger sidan utan enbart volymbeteckningen i mina kllhnvisningar fr jag allts inte 4 stjrnor, och mina Sveriges ddbok-kllor fr 2 stjrnor.

Men hur ngon skriver en klla i sitt program och hur mnga stjrnor den fr, talar inte om kvaliteten p uppgiften i sig.

Olof Cronberg skrev i Anbytarforum den 1 juli 2011
    (hr Anbytarforum Datorprogram och teknik Datorprogram (fr slktforskning) Disbyt ldre inlgg (arkiv) till 01 juli, 2011
    http://aforum.genealogi.se/cgi-bin/d...63#POST1100763) (- tillgg: lnken verkar inte fungera, men g till diskussionen jag nmner s hittar ni det, sist p den sidan)

"DISBYT r en andrahandsklla. Freningen DIS kan inte garantera att uppgifterna - vare sig slktrelationerna eller slktnotiserna - r korrekta. Vi rekommenderar att alla uppgifter som hmtas frn DISBYT kollas mot uppgiftslmnaren eller mot originalkllor."

Med slktnotiser menas uppgifterna om fdd, gift och dd. Med slktrelationer menas just att vi inte kan garantera att kopplingen mellan frldrar och barn r korrekt. Inte heller att identifikationen att den person som r gift och fr barn r identisk med en person med samma namn som r fdd i frsamlingen 20 r tidigare.

I det sammanhanget tycker jag att det r intressant att det inte finns ngon praxis fr hur man registrera sina kllor fr slktrelationen. Kllregistreringen r som ovan ppekat kopplat till en hndelse som fdd, gift, dd, men hur registrerar man sina belgg fr slktrelationen? Hr finns ett omrde dr vi kan frbttra dokumentationen av slktforskningen oavsett om vi kr digitalt eller inte.

3. Som jag ser det ger stjrnorna i Disbyt vink om hur vldokumenterade uppgifterna r. Om det str ett - s har slktforskaren ifrga bara lagt in ett rtal. Str tv eller flera stjrnor har slktforskaren lagt in ngon typ av klla. Om jag ska kontakta ngon fr att verifiera uppgifter, skulle jag frst kontakta en slktforskare som verkar ha registrerat kllor fr sina uppgifter.

Jag tar grna emot ider hur man kan gra detta bttre.
    /Olof C

Var mitt svar till ngon hjlp?
    Hlsningar,
    Eva Dahlberg (vice ordfrande DIS)
    Senast redigerat av Eva Dahlberg den 2013-03-06 klockan 20:34.

Tommy Petersson
    Medlemsnr
    49794
    Inlgg
    240
    Ja, svaret var mycket bttre (formulerat) n frgan... :-)

Min tanke var precis som Olof skriver under punkt 3 - ju fler stjrnor, desto mer vldokumenterade r uppgifterna. Liksom t.ex. en certifiering av ett fretag fr ISO2000 eller liknande egentligen inte visar hur bra fretaget arbetat, utan enbart hur bra dokumenterat arbetet r, s visar "certifieringen" med stjrnor inget om ifall uppgifterna r korrekta. Men - ju fler stjrnor en uppgift har, desto lttare r det att kontrollera om uppgifterna r korrekta. Det knns kanske inte s stor id att maila den som lagt in uppgifter som har ett minustecken eller en stjrna och efterfrga mer detaljer - det finns kanske inte mer data att f.

P samma stt blir ju DiSBYT en kontroll fr mig sjlv - tror jag att jag matat in uppgifterna helt korrekt, inklusive klluppgifterna, men bara fr en stjrna s r det (om DiSBYTs importfunktion fungerar korrekt) en indikation p att jag gr ngot fel. Det r viktigt om man som jag funderar p att byta program fr slktforskningen, d vill jag att ocks kllangivelserna ska kunna komma ver korrekt.

Med "godknd" tnkte jag mig allt frn 2 till 4 stjrnor, men jag skrev ju inte min frga s bra... Det r ju mest "2-stjrnorsnivn" som det finns tveksamhet om fr min del, vad godtas fr att f den?

Sedan - r det inte s att plats ocks spelar roll? Kan man f ens en stjrna fr ett komplett datum om man inte har socken + ln/landskap?

Tack fr svaret!

eller - ungefr som det heter att man kan certifieras fr att ha gjort en flytvst i betong eftersom man gjort helt enligt beskrivningen, men den fungerar inte s bra just som flytvst

Nej, jag tycker du tar fr stor hnsyn till vad stjrnorna anger, ven som tolkning p om du gjort rtt ... i den diskussion jag anger ovan diskuterades en del just t det hller som du anger, men det r enligt min mening att fsta alltfr stor tilltro till vad flera stjrnor anger (relationen kan vara t fanders n d, den med en stjrna eller ett streck kan ha mest rtt i relationen trots det).

Fr tv stjrnor godtas allt frn "moster Agdas uppgift" - som ju r din klla om du ftt uppgiften drifrn och inte har sett den ngon annanstans, eller Per Perssons forskning, Disbyt medlem XX - till en avancerad hnvisning enligt frmsta modell (Evidence explained, som rknas till den frmsta i USA, https://www.evidenceexplained.com/) om den saknar uppgift om volymsbeteckning och sida p ett stt som r ltt uttolkat fr Disbyt-systemet som byggdes fr ngra r sedan.

"Sedan - r det inte s att plats ocks spelar roll? Kan man f ens en stjrna fr ett komplett datum om man inte har socken + ln/landskap?"
    - normalt hamnar inte de uppgifterna verhuvudtaget i Disbyt, det krvs en uppgift om bde rtal fr en hndelse och en socken fr hndelsen fr att hamna dr - ett frldrapar kan dock komma med utan egna uppgifter, som "bonus" eftersom de kan kopplas till r och socken fr sitt barns fdelse.

Men har du skickat in ngot till Disbyt frn ditt nuvarande program och sett vad som genereras d? Du kan ju gra en gedcom frn alla program! Och en begrnsad om du inte vill ta med hela ditt material.

hlsningar,
    Eva

(en petitess: inte DiSBYT - antingen helt versaler DISBYT eller Disbyt)

tillgg - det r ju s att det inte finns en svensk vedertagen standard fr hur kllhnvisningar ska utformas, varken fr oss slktforskare eller fr Disbyt-programmet, drfr kan man inte heller sga att det ska finnas en sdan inlagd i dagens Disbyt-program. I styrelsen ville vi nr stjrnorna infrdes frska hitta ett stt att i alla fall notera att det kan finnas skillnader i underlaget som lggs in, men vi vet att det inte blev optimalt, och vi vet att det tolkas p helt olika stt an vad det avser visa.

Tommy Petersson
    Medlemsnr
    49794
    Inlgg
    240
    Jo, jag har skickat in en GEDCOM frn nuvarande program och en hel del blev fel. Det mesta kan skyllas p Ancestry/Family Tree Makers export, men en del verkar DiSBYT ha hxat fill. Hur t.ex. "Torhamn, Attans, Blekinge ln" kan bli "Srbr, Vsternorrlands ln" r lite svrt att frst... :-)

Jag funderar p att byta frn FTM till DiSGEN - men d mste jag frst gra ett skript/program som gr att DiSGEN kan importera det FTM exporterar.

Bland utredningarna kring ett eventuellt infrande av RGD - Rikstckande Genealogisk Databas arbetar vi ven med tre (fristende) delprojekt; Orter, Namnhantering och Kllor. nnu har vi inte tagit upp frgan om kllor mera detaljerat men det kan inte uteslutas att vi frsker finna ngon form av normering hur kllor skall anges (oberoende om RGD infres eller ej).

Behrigheter fr att posta

• Du fr inte posta nya mnen
  • Du fr inte posta svar
  • Du fr inte posta bifogade filer
  • Du fr inte redigera dina inlgg
  •